Ståle Bjørdal (til høyre) etablerte GF Logistikk for over 20 år siden. Nå er han en aktiv investor i Zendera. Gründer Kim Iversen i midten.

Lastebil-eier Ståle Bjørdal var på utkikk etter et nytt transportsystem til bilene. Det gjorde ham til en startup-investor

– En viktig døråpner, sier Zenderas salgsjef Edvard Nore. Nå har selskapet hentet frisk kapital og ligger an til å firedoble omsetningen.

Publisert Sist oppdatert

Zendera hentet i fjor penger fra blant andre Xeneta-gründer Patrik Berglund og Møller Mobility Groups Harald Møller. Nå har logistikk-selskapet også gjort plass på eiersiden til Stavanger-baserte Sprettert og Nabobil-gründer Even Heggernes.

Veteran Trond Riiber Knudsen og debutant Ståle Bjørdal bidro også tidligere i år til totalsummen på 4,9 millioner kroner.

Doblet kundelista

Bjørdal står bak 20 år gamle GF Logistikk med sine over 80 biler. Selskapet hadde i all tid hatt et egenutviklet transportsystem, men dette begynte ifølge gründeren å bli utdatert. Etter å ha lest en artikkel om Zendera, tok Bjørdal kontakt - og før han visste ordet av det, hadde han gjort sin første investering i en teknologi-startup.

Han gikk inn med en halv millioner kroner.

Bjørdal forteller at han investerte fordi han følte seg trygg på produktet. Fordi han kjenner bransjen og behovene, var det enklere å følge med på utviklingen.

– Jeg anser det som ett høyrisikoprosjekt, men siden jeg er så tett på utviklingen og får gode rapporter kjennes det allikevel ganske trygt, sier han til Shifter.

– Viktig døråpner

Zenderas salgssjef Edvard Nore sier Bjørdal har vært en viktig døråpner. Sammen jobber de blant annet med å kartlegge kunder; en liste som så langt i år har mer enn doblet seg til 20. Nå skilter selskapet med å levere kjernesystemer til Vectura, Mester Grønn, Heidenreich og X-Frakt, blant flere.

Kundene senker ifølge Nore CO2-utslippene med ti til 15 prosent takket være dem; data flere bruker til lage et miljøregnskap og deretter vinne kommunale anbudskonkurranser, for eksempel.

– Vi stanget hodet litt i veggen gjennom våren i fjor. Restriksjonene gjorde at det var stor usikkerhet i markedet, men da høsten kom, klarte vi å lande noen virkelig store kunder, sier Zendera-gründer Kim Iversen og viser til ovennevnte.

Han forteller at de skiller seg ut blant øvrige aktører i markedet, fordi de har tilbakelagt utallige timer i felt. Systemet er ifølge Iversen heller ikke tilpasset spesifikke grupper, som ledelsen eller kjørekontoret, men alle de involverte.

– Vi har også brukt mye tid på å spisse budskapet vårt, sier Nore og fortsetter:

– Det handler om å forstå hva kunden har laget og så formulere en kundereise der vi forklarer hvordan vi kan dekke behovet deres. Kunder vil gjerne bare ha en enkel og smart forklaring på hvorfor noe fungerer, sier Nore.

Han har salgserfaring fra blant annet Xeneta og Blueye Robotics.

Kim Iversen (i front) etablerte Zendera i 2017. Nå teller selskapet 12 ansatte.

Teamet vokser

Zendera har gjennom året også vokst fra tre til 12 ansatte, primært på salg og teknologi. Blant nyansettelsene står teknisk sjef Jarle Fosen, sist ansatt i Unacast, og selger Max Gouchan. Også han med flere års erfaring fra oppstartsselskaper.

Nore har tidligere snakket om viktigheten av ikke å ansatte selgere for tidlig.

– Vi nådde et punkt der min evne til å ta nok «cold calls» var den største begrensningen for vekst. Da var det helt riktig å ansatte en person «in house» som kunne hjelpe meg med å fylle min kalender, sier han.

Selskapet fikk tidligere i år også to millioner kroner fra Innovasjon Norge, og nå er Zendera på god vei mot å firedoble omsetningen, forteller Nore.

– Norge er et fantastisk land å teste vår løsning i. Vi er langt fremme på teknologi og det er mye tillit i samfunnet, som gjør det enkelt for kunder å dele sin data med oss. Når vi har et produkt oppe og stå her, blir det naturlig å ta det ut, sier han.