Perx fullførte i mai en fulltegnet emisjon på 18 millioner kroner, hvorav 10 millioner kroner var gjennom «media for equity»-avtaler med ulike mediehus. Selskapet er også synlige i digitale og sosiale kanaler, der de gjennom automatiserte kjøp retter seg mot folk i målgruppen.

Ny Perx-sjef tar grep etter korona-smell

Selskapets fjerde sjef på fem år, bytter nå aksjer mot annonseplasser for å bygge merkevare for folkefinansierte privatlån.

Publisert Sist oppdatert

Koronakrisen ga ingen oppsving i Perx, selv om norsk folkefinansiering for øvrig slo alle rekorder. Hovedproblemet var ifølge gründer Andreas Gyrre at altfor for få kjente til dem, og allerede på nyåret la han planer for omfattende markedsføring.

Selskapet formidler folkefinansierte lån til privatpersoner.

Lars Hafstad gikk nylig inn som daglig leder i det fem år gamle selskapet, etter at den tidligere banksjefen Morten Grusd forlot sjefsstolen etter et halvannet år.

Også Mona Jostedt ledet selskapet i et års tid før hun takket jobb i Fixrate i stedet.

Nå forteller Hafstad om en fulltegnet emisjon på 18 millioner kroner i mai. 10 millioner kroner var "media for equity"-avtaler med ulike mediehus, og i sommer kunne Perx bokstavelig talt skilte med folkefinansierte privatlån i bybildet.

"Ikke lån penger av folk i dress", heter det i en av reklamene som lokker med refinansiering av forbrukslån "til halv pris" og rente fra 4,5 prosent.

Bytter aksjer med annonser

Avtalen innebærer ifølge Hafstad at Perx får tilgang til annonseplasser hos ulike mediehus, det være seg i det fysiske rom, digitalt og i sosiale kanaler, med oppgjør i aksjer i Perx tilsvarende deres nettopriser fratrukket rabatter.

Dette grepet mener han løser en av de største utfordringene startups står overfor, inkludert dem selv; hvordan finansiere livsnødvendig markedsføring?

Lars Hafstad er ny daglig leder i Perx.

– Spesielt for nye, ukjente selskaper som Perx Folkefinansiering, er man helt avhengig av raskt å bli kjent for de riktige tingene, blant så mange som mulig på lang sikt, samt attrahere de som er i eller nær kjøpsmodus på kort sikt, sier Hafstad.

Han har i mange år jobbet med kommunikasjonsstrategi og merkevarebygging, blant annet for annonsører som McDonald's, Telenor, Orkla, Specsavers og Yara.

– Dette er en unik mulighet til å eksekvere på "best practice" markedsføringsstrategi, sier Hafstad om de nye avtalene i Perx.

– Umiddelbar effekt

Han hevder sommerens markedsføring ga umiddelbare effekter, blant annet ved "kraftig økning" i antall besøk på nettsiden, cirka 10 ganger den daglige trafikken.

Perx skal også sett en økning i antall lån som kobles på plattformen, som igjen har gitt selskapet månedlige inntekter på cirka 15 ganger det de hadde tidligere.

– En annen viktig suksessfaktor er størrelsen på vår investorbase, sier Hafstad og viser til 4,5 ganger økning i månedlige nyregistreringer, uten å rapportere konkrete tall.

– Ja, dette er fra lave nivåer, som er naturlig i denne fasen av vår reise, sier han.

– Men at markedet her gir oss såpass positiv, umiddelbar respons på vår kommunikasjon og våre tjenester, er veldig motiverende, legger Hafstad til.

"Styrker og svakheter"

Han hadde allerede i noen år hatt en rådgiverrolle i Perx da han takket ja til lederansvaret for organisasjonen med totalt fem ansatte, inkludert Gyrre.

– Jeg hadde for lengst gjort meg opp mine egne meninger om styrkene og svakhetene til selskapet, sier Hafstad, som nå omtaler Perx som "et vanvittig spennende marketingcase med en enorm takknemlig sannhet å kommunisere".

– Jeg kommer fra en enormt spennende jobb, og det var naturlig nok ikke enkelt å forlate det trygge og begi meg ut på mer ukjent farvann som jo et gryende startup-selskap representerer, sier Hafstad som sist jobbet i mediebyrået OMD.

Han mener Perx nå har kommet dit hvor alt under panseret fungerer, og at de derfor kan legge innsats i å bli kjent for hva de faktisk leverer.

– Mine forgjengere har gjort en super jobb med få oss hit, og nå skal jeg sammen med resten av teamet, ta selskapet ut og gjøre det viden kjent, sier Hafstad.

Bedre timing

– Det har jo vært noen lederbytter på få år, hva skyldes dette?

– Å lede et startup-selskap er ekstremsport, der timing og utenforliggende faktorer har enorm påvirkning, sier han og legger til:

– Som med alle nystartede selskaper blir få ting som man ser for seg, men timingen tror jeg nå er bedre for Perx Folkefinans enn det har vært noen gang.

– Hva skal du gjøre som de andre ikke har fått til?

– Jeg ser det ikke slik at mine forgjengere har "mislykkes", og at jeg dermed skal gjøre så mye diametralt annerledes, sier Hafstad, men legger til:

– Vi har nå et helt annet fokus på hvordan vi strategisk skal jobbe med markedsføring og langsiktig merkevarebygging.

– Dette blir et viktig konkurransefortrinn for oss, og her vil nok min bakgrunn, nettverk og kompetanse bli avgjørende, sier han.

– Hvilke av dine erfaringer skal du særlig dra nytte av i dette arbeidet?

– Hvis jeg skal trekke frem noe, så er det viktigheten av å være både nysgjerrig og strukturert samtidig. Men kanskje mer enn noen annet; du må like å konkurrere.

Hafstad viser til at Perx opererer i en ny bransje der konkurransen kan bli tøff.

Flere samarbeid

Selskapet inngikk i fjor et samarbeid med Storebrand som innebærer at brukere som ikke møter kriteriene for forbrukslån hos Perx, kan sendes videre til storbanken, som deretter kan tilby lån med høyere renter.

– Når det gjelder Storebrand er vi veldig fornøyd med samarbeidet, men med økende aktivitet på egen plattform ser vi på dette som en tilleggsinntekt, sier Hafstad.

Perx har også inngått en lignende avtale med Instabank, og de fikk i fjor på plass en sikkerhetsagent slik at det ble mulig også å tilby lån med pant.

De øvrige 8 millionene i ovennevnte emisjon ble, som seg hør og bør, hentet via aksjebasert folkefinansiering, og pengene kom ifølge den nye sjefen fra et relativt stort antall investorer som tegnet seg for et vidt størrelsesspekter av aksjeposter.