Malte Nousch (innfelt) blir ny sjef for Oda i Tyskland.

Oda henter tung kompetanse til å lede satsingen i Tyskland

Ny sjef for Oda i Tyskland har bakgrunn fra noen av Europas største dagligvare-kjeder.

Publisert

Tidligere i år annonserte Oda, tidligere Kolonial, at de tar sitt dagligvare-på-nett-konsept ut i verden.

Hittil har selskapet kun operert på østlandsområdet i Norge. Med nye investormilliarder til rådighet, står nå Finland og Tyskland for tur. Også her vil Oda gå løs på hovedstadsområdene først.

Nå har selskapet funnet personen som skal lede ekspansjonen til og fra Berlin.

Malte Nousch har fylt diverse lederroller og sittet i styret til den tyske hypermarkedkjeden Kaufland, søsterselskapet til Lidl. Nousch jobbet blant annet med selskapets netthandelssatsing før den ble stanset av eierkonsernet Schwarz Group, samt kjedens ekspansjon til Australia.

Nousch har også vært strategisjef i britiske Tesco, en av de største dagligvarekjedene i Storbritannia. Før det jobbet han som retail-konsulent i McKinsey, hvor flere av Oda-gründerne også har sin bakgrunn.

Nå blir Nousch altså daglig leder for Odas tyske virksomhet. Det bekrefter han selv i et Linkedin-innlegg.

– Jeg er superoppstemt. Han har alt, sier daglig leder Karl Munthe-Kaas om ansettelsen.

– Han har full forståelse for effektiv operasjonen, har bygget landorganisasjon, og har erfaring fra netthandel. Dessuten er han en drivende hyggelig fyr, som passer godt med Odas verdier.

Ifølge Munthe-Kaas var det Nousch som først tok kontakt. Han forteller også at de hadde felles bekjente gjennom McKinsey-nettverket.

– Det var med å bygge komfort og tillit, sier gründeren.

Dermed er Odas internasjonale ekspansjon i gang for fullt. Nå skal det tyske teamet utvides med flere lederstillinger og andre ansatte. I Finland teller Oda-teamet nå 20. Det ledes av Tobias Niemi.