På bildet fra venstre: Hanne Hollstedt (markedssjef for Schibsted Venture i Norge), Anjali Bhatnagar (gründer og daglig leder i Tørn), Rune Røsten (daglig leder for Schibsted Venture i Norge), Audun Kvasbø (teknologi- og produktansvarlig i Tørn).

Oppussingsboom ga kjempevekst for Tørn: Nå investerer Aksel Lund Svindal og Karl Munthe-Kaas

Markedsplassen for byggevarehusenes overskuddslager henter 11 millioner kroner etter et kjempeår.

Publisert Sist oppdatert

I fjor vår, parallelt med pandemiens utbrudd i Norge, gikk gründer Anjali Bhatnagar «live» med sitt andre oppstartsselskap, etter å ha lagt bak seg et feilslått forsøk på å lage en markedsplass for vintage-butikker.

Det nye prosjektet, Tørn, er en markedsplass for byggevarehusenes overskuddslager. Hvis et byggevarehus har restvarer som de ikke får solgt eller har gått ut av sortimentet, legger Tørn varen ut på sin plattform, slik at private eller proffkunder kan kjøpe dem der.

Selskapet sikret tidlig en avtale med en av landets største byggevarekjeder, og har opplevd sterk vekst siden lanseringen - godt hjulpet av en «oppussingsboom» under pandemien.

Men gründeren tror på fortsatt vekst når verden går tilbake til normalen, og henter nå vekstkapital. Til sammen får selskapet 11 millioner kroner i friske midler.

– Overskuddsproblematikk er noe alle industrier sliter med. Med Tørn skaper vi økonomisk verdi for byggevarehandelen og for kundene, og drivkraften bak det hele er bærekraft. Byggevarebransjen står foran fantastiske muligheter når det gjelder både digitalisering og å finne bærekraftige løsninger, og her gir vi dem et verktøy. Dette er lagspill, sier gründer Anjali Bhatnagar i en pressemelding.

Muskler på distribusjon

Schibsted står for 10 millioner kroner i runden. Det gir mediekonsernet, som nylig flyttet venturearmen inn i konsernledelsen, en eierandel på 13,14 prosent.

Dermed prises Tørn til 76 millioner kroner etter transaksjonen.

– Jeg er veldig glad for at vi får Schibsted inn på eiersiden. De er en langsiktig investor, som har alle forutsetninger for å kunne bidra til videre vekst og skalering av Tørn. Konsernet har omfattende kompetanse innen utvikling av markedsplasser og merkevarebygging, samt at de har muskler vi trenger på distribusjon, slik at vi kan nå ut til enda flere sluttbrukere, sier Anjali Bhatnagar.

Andre investorer i runden er Aksel Lund Svindal og Oda-gründer Karl Munthe-Kaas.

Doblet fjoråret

I dag legger 110 butikker ut varer på Tørn. Butikkene som bruker markedsplassen aktivt, selger varer for 100-200.000 kroner i måneden, opplyser selskapet.

Og nå øker omsetningen. Inntektene for hele fjoråret var doblet ved utgangen av april i år.

– Nordmenn elsker å pusse opp, det har ikke minst det siste året vist oss. Det er ingen grunn til å tro at Tørn blir mindre relevant fremover, både for privatpersoner og bedriftsmarkedet. Fortsatt er vi nok en godt bevart hemmelighet for mange, sier Bhatnagar.