Leid-teamet vokser stadig. Her ved Thommy Tellefsen, Caylie Mørck, Andreas Bukholm, Håkon Steinbakk og Alexander Lyon.

Over 50 jobbsøkere ville bli «Growth Manager» hos den gamle stillasutleieren i Halden

Leid.no fortsetter kjempeveksten.

Publisert

Thommy Tellefsen sparker seg fra det ene møtet til det andre på sykkel i Oslo. OKR-workshop står for tur, men først må han tre av for å prate om året som gikk.

– Travelt?

– Ja, men det er dette jeg alltid har hatt lyst til å gjøre, sier han og viser til en bachelorgrad i markedsføring og mastergrad i strategisk forretningsutvikling og innovasjon, «tross alt».

– Men desto lenger du jobber med bank og finans, jo mer risikoavers blir du. Det tok lang tid å bryte ut av det, sier gründeren bak Leid, en plattform for utleie av utstyr og verktøy.

Thommy Tellefsen startet Leid AS sammen med Andreas Bukholm i 2016.

– Hvorfor tok du likevel sats?

– Det var vel en konsekvens av at jeg hadde brukt meg selv bare 40 prosent over en lengre periode. Jeg fikk verken brukt kreativiteten eller forretningssansen i meg. På et eller annet tidspunkt måtte det ut, sier han.

Det Halden-baserte selskapet, med Tellefsen og Andreas Bukholm i spissen, startet med utleie av stillas i 2016.

Etter hvert har gründerduoen utvidet tjenesten til å favne alt fra lift og hengere til drill og hagerive.

Teamet teller i dag ti ansatte, fordelt på Blender Collective i hjembyen og på eget kontor hos 657 i Oslo, coworking-spacet for kreative startups.

– Vårt hovedpoeng har hele tiden vært at det skal lønne seg for kunden å leie istedenfor å eie. Vi ønsker å bidra til å endre folks vaner, sier Tellefsen.

Helautomatisk løsning

Da Shifter i fjor omtalte Leids mål om over 300 millioner kroner i omsetning innen tre år, «lignet det mer og mer på et teknologiselskap». Nå integrerer selskapet straks en helautomatisk løsning for utleie på plattformen, laget i samarbeid med det nordiske teknologiselskapet Lexit. Prototypen skal gi kunder tilgang til utstyr - og teamet kontroll på hvilke kunder som tar med seg hvilket utstyr.

– Vi har hatt en bra vekst i kundemasse, men nå skal vi skape en «blueprint» for virkelig å skalere, sier Tellefsen og viser til 4000 fornøyde kunder.

Leid har det siste halvåret hentet til sammen fem millioner kroner, deriblant fra Simula Innovasjon, Innovasjon Norge, Fast Track Capital og selskapets tidligere innleide CTO, Håkon Steinbakk, som har erfaring fra blant annet Opera Software, Tandberg Televison og Joymo.

Håkon Steinbakk, Thommy Tellefsen og Andreas Bukholm utgjør Leids gründerteam.

Steinbakk er nå fast ansatt og en av tre medgründere å regne. Alexander Lyon fikk tidligere i år rollen som Leids første utvikler, og Caylie Mørck kom nylig gjennom nåløyet som selskapets «Growth Manager».

Hun var en av over 50 søkere til stillingen.

– Vi fikk tilbakemeldinger fra andre i miljøet på at vi hadde fått noen veldig kompetente søkere. De var virkelig overrasket over nivået, sier Tellefsen.

Selv trekker Mørck frem Leids verdisett som en viktig faktor.

– Det var åpenbart fra mitt første møte at Leid er forpliktet til å gjøre en meningsfull endring i forbrukeradferd i Norge, sier hun.

Mørck jobbet sist som markedsføringsleder i The Human Aspect i Oslo.

– Arbeidet mitt har alltid vært veldig verdidrevet mot å bygge en bedre verden, og jeg er så glad for å kunne fortsette det arbeidet med teamet i Leid, sier Mørck.

– Må eie budskapet

Tellefsen forteller at de tok i bruk flater som The Hub, Startupmatcher og Linkedin, i tillegg til eget nettverk, for å nå ut til flest mulig.

– Vi la også terskelen veldig lavt. Det eneste vi krevde var at de la igjen Linkedin-profilen sin, sier han og legger til:

– Det var en veldig lærerik prosess. Som startup har du ikke råd til å ansette feil, og vi kan ikke bare ansette noen som kan skape vekst. De må også eie budskapet vårt, sier Tellefsen og viser til selskapets grønne fokus.

Leid ble ifølge gründeren tvunget til å avdekke hva det faktisk innebærer - etter en samtale med en merkevare-ekspert.

– Ja, dere ønsker å fremstå som grønne, men mener dere egentlig det, sa hun, forteller Tellefsen.

– Ja, selvsagt, tenkte jeg, og ble litt irritert. Men etter den samtalen begynte vi å tenke; hva betyr det egentlig, sier gründeren og forteller at de raskt gjorde en pivotering hva gjelder utstyret.

Istedenfor å kjøpe dette selv, har selskapet nå etablert partnerskap med flere profesjonelle aktører og tilbyr «pick up points» via disse, for eksempel Sørby Utleie.

– Først tenkte vi at det mest lønnsomme som et utleieselskap, var å eie mest mulig selv. Men nå ønsker vi heller å utnytte de ressursene som allerede finnes i markedet, og modellen vår har blitt vesentlig mer skalerbar gjennom disse endringene, sier Tellefsen.

«Autentiske»

Leid har som en konsekvens av ovennevnte samtale også gjort endringer i andre ledd av selskapet.

– Det handler ikke bare om at vi skal være grønne på utleie av verktøy, men også hvordan vi håndterer mennesker, de ansatte, sier Tellefsen og forteller at de for eksempel ikke deler ut nye mobiltelefoner til nye ansatte hvis de har en som fungerer bra.

– Vi har nå et stort fokus på fotavtrykk. Det gjennomsyrer hvordan vi tenker i alle ledd. Hvis ikke vi står for disse verdiene, hvem pokker skal tro på oss da, spør gründeren og legger til:

– Jeg tror det er derfor vi har kommet dit vi er nå, og i tillegg tiltrekker oss dyktige folk, at vi er autentiske. Folk vil være med på reisen, sier Tellefsen.

Travelt år

Leid har de siste ti månedene vært med på «Fundraising for startups» i regi av Startup Norway. Teamet har også deltatt på akseleratoren til Smart Innovation Norway - og senest Fast Track Malmö.

Deler av Leid-teamet i Halden.

Her ble de plukket ut som ett av ni selskaper, blant 400 søkere.

– Det var helt rått. Vi har vært med på sikkert 25 møter med VC-fond, og der har du ikke mange minuttene på å gjøre et godt førsteinntrykk, sier Tellefsen.

– Hva er det viktigste du lærte der?

– Å ha fokus på «metrics» og teamutvikling. Ideen er den som den er, men det å få tak i de riktige folka, er utrolig viktig.

Det er ifølge Tellefsen en hårfin balanse mellom det å delta på disse programmene og «å bare gønne på».

– Men vi har allerede «product-market-fit». Nå skal vi skalere og bygge selskapet videre. Hadde vi vært på et tidligere stadium, hadde vi kanskje ikke prioritert disse tingene, men nå handler det om å utvide, sier gründeren.

Etter sommeren skal selskapet henter ytterligere flere millioner, og planen er å bevege seg fra Halden og Sarpsborg til hele landet i 2022.

– Planen er å skape en «blueprint» for operasjon, en «blueprint» for hvordan tiltrekke og beholde flest mulig kunder, og så trykke inn gassen på nyåret, sier han.