Trond Berger i Blommenholm Industrier, Kjersti Løken Stavrum i Stiftelsen Tinius og Terje Seljeseth i Blommenholm Industrier

Schibsted-eier skal investere 10 millioner i tidligfase-startups: Dette er selskapene de er på utkikk etter

— Vi kan finne noe som ikke er naturlig for Schibsted å finne, og finne ting som senere kan blir interessant for Schibsted, sier Terje Seljeseth, sjefsanalytiker i Blommenholm Industrier.

Publisert

Schibsteds største eier Blommenholm Industrier, som igjen eies av Stiftelsen Tinius, har besluttet å investere 10 millioner kroner i norske tidligfase-selskaper.

— Hvorfor?

—Det er mange grunner til det. Blommenholm industrier er største eier i Schibsted, og dette har noe med at vi ønsker å styrke vår kunnskap og være en god eier for Schibsted. Det andre er at vi ønsker å hjelpe til med å få nye selskaper inn i et område som er viktig for oss. Vi mener at tidligfase ikke akkurat er overbefolket av investorer, så vi vil kunne bidra til å bedre det, sier Terje Seljeseth, sjefsanalytiker i Blommenholm Industrier til Shifter.

De skal derfor investere i oppstartsselskaper på et tidligere stadium enn det Schibsteds egen investeringsarm går inn på.

— Vi kan finne noe som ikke er naturlig for Schibsted å finne, og finne ting som senere kan blir interessant for Schibsted, sier han.

— Men er det ikke nok å investere gjennom Schibsted Growth?

—De fokuserer på selskaper som har kommet lenger i sin utvikling enn dette fondet gjør. Det er mange investorer som sier de investerer i tidligfase, men de gjør det egentlig ikke. De spør blant annet om hvor stor omsetning du har for et produkt som kanskje ennå ikke er lansert, sier han.

Skal investere i 10 til 15 selskaper

— 10 millioner kroner er ikke spesielt mye. Hva er en typisk sum dere investerer?

— Vi går inn med fra 500.000 kroner til en million kroner. Det betyr at vi kan investere i 10 til 15 selskaper.

— Hvilken prosentandel ønsker dere å sitte igjen med da?

—Vi har ingen mål om hvor mange prosent. Vi mener det har stor verdi å få inn en halv til en million kroner for et oppstartsselskap, i tillegg til at vi kan bidra med vårt nettverk, sier han

Seljeseth mener Norge skaper altfor få internett-plattform-bedrifter og markedsplasser.

— Vi gjør det vesentlig dårligere enn Sverige. Jeg ønsker ikke å rakke ned på Innovasjon Norge, for de gjør mye bra, men hvis man ser på porteføljen, er det ikke mange internettselskaper. Og selv om Investinor har begynt å svinge seg, så har de ikke tung kompetanse og stor interesse for den type initiativer. Det er få investorer som kan mye om den sektoren, sier Seljeseth, som i sin tid var med å grunnlegge og lede Finn.no.

Første investering i ShareSkills

Han understreker at det ikke bare gjelder b2c-selskaper.

—Det finnes jo plattformer og internettselskaper for b2b også, men også der ligger vi bak i Norge, sier han.

Han forteller at de ser etter selskaper som opererer på internett, som er relatert til media, eller som jobber inne områdene Schibsted opererer i: Markedsplasser, personlig økonomi og nyheter.

—Hvilke investeringer har dere gjort og hvorfor?

Foreløpig har vi gjennomført én investering, i ShareSkills, som lar ulike selskap dele på ansatte, og vi er på vei inn i selskap nummer to, som blir gjennomført i august.

— Vil dere være en aktiv investor?

Det kommer an på. Vi er en typisk såkornsinvesor, og går inn med opp til en million kroner. Vi går ikke inn i styret, men vil jobbe ganske aktivt med selskapene til tross for det. Vi i stiftelsen sitter på mye kompetanse som vi kan bidra med, sier han.

— Vil selskapene kunne få nyte godt av Schibsteds distribusjon, eller er ikke det en del av pakka?

—Nei, det er ikke en del av pakka. Da er vi over i Schibsted Growth, sier han.