Raoul Grünthal har vært sentral i Schibsteds satsing på venture og startups.

Sjefen for Schibsted Next gir seg

Raoul Grünthal slutter etter 15 år i Schibsted. Han har vært sentral i oppbyggingen av konsernets satsing på venture og startups.

Publisert Sist oppdatert

Konserndirektør i Schibsted, Raoul Grünthal, har besluttet å forlate Schibsted etter 15 år, opplyser selskapet i en pressemelding.

Grünthal leder i dag forretningsområdet Next, som er konsernets satsing på nye forretningsområder og vekstselskaper. Dette inkluderer selskapets satsing på venture og startups.

– Jeg har hatt en fantastisk reise i Schibsted, i et konsern som er i konstant utvikling. Og hele tiden har jeg vært drevet av en tro på at entreprenørskap og intraprenørskap er en helt sentral driver for konsernets langsiktige verdiskaping og vekst, sier han i meldingen.

Grünthal trekker frem selskaper som Finn, Blocket, Prisjakt, Leboncoin og Lendo som eksempler på hvilken innovasjonskraft som kan oppstå i slike miljøer.

– Og hvilken magi som skapes når de kobles med Schibsteds styrker og evner, legger Grünthal til.

Startup-entusiast

Grünthal begynte i Schibsted i 2006. Han har hatt flere ledende stillinger, blant annet som administrerende direktør for Svenska Dagbladet, konsernsjef for Schibsted Sverige og leder for Schibsteds mediedivisjon.

I sin nåværende rolle, som konserndirektør for forretningsområdet Next, har han ledet konsernets satsing på finansielle tjenester, samt den voksende distribusjons- og venture-virksomheten i Schibsted.

Her har han bidratt i en rekke startup-investeringer.

– Jeg forlater et offensivt Schibsted, med en sterk drivkraft for vekst og et kompromissløst fokus på brukerne.

Grünthal fortsetter i dagens rolle frem til 1. juli, og skal også være tilgjengelig for konsernet som rådgiver utover høsten.

Raoul Grünthal vil ikke røpe hva han skal gjøre etter at han er ferdig i Schibsted.

– Det får jeg komme tilbake til.