Daniel Caetanya Fossum i Mingl.

Sjefsminglerens nye plan: "Tenk om du kunne huske hver eneste person du noengang hadde møtt og til og med huske hva dere snakket om"

Det buttet i mot for Daniel Caetanya Fossum og hans digitale visittkort-startup Mingl. Men et ellers mislykket investormøte ble starten på noe nytt og større.

Publisert

Han hadde løpt fra event til event. Det var ikke et arrangement Daniel Caetanya Fossum og hans Mingl ikke var å se. Bare han fikk «plantet» de digitale visittkortene med QR-kodene i lomma på mange nok brukere, så ville det hele gå viralt - tenkte han. Det var bare ett problem.

– Vi løste ikke et «pain point» ved å dele kontaktinformasjon digitalt. Visittkort dekker allerede behovet, og det var ikke nok friksjon, sier han.

Den virale spredningen ble aldri så heftig som Mingl-Daniel kunne tenkt seg, men det skulle vise seg at det bante veien for større planer.

Inspirert av død stjernestartup

Vendepunktet kom i et investormøte hos Magne Uppman i venturefondet SNÖ. Det var riktignok ikke så mye penger å hente hos Uppman, men en desto bedre idé for hva Mingl kunne bli.

Investoren mente det lå et potensiale i å lage «et personlig CRM-system, hubspot for mennesker».

Ideen var inspirert av savnet etter det som i sin tid var en av Silicon Valleys heteste startups, gründet av Napster-legenden Sean Parker.

Sequoia-backede Plaxo var en slags "community"-drevet adressebok i skyen, der brukerne samarbeidet om å holde kontaktinformasjonen oppdatert. Dersom et telefonnummer ble endret hos én bruker, ble den oppdaterte informasjonen delt med andre som hadde den samme kontakten.

– Tjenesten var elsket av mange, men finnes ikke lenger. Essensen i det var genial, men de slet med å få kontroll på spam, og det ble en negativ spiral som gjorde at det til slutt floppet, forteller Caetanaya Fossum.

Spotify for mennesker

Mingl utvikler nå det de kaller en «People Relationship Manager - PRM».

– Alle relasjoner er verdifulle, og du vet aldri når du får bruk for en relasjon. Tanken er å skape et system som skal hjelpe deg å ha full oversikt på de menneskene du møter og hvordan du følger dem opp.

Verktøyet holder orden på navn, ansikt, hendelser og all kontekst rundt menneskene du har møtt, samlet i et brukervennlig grensesnitt.

Gründeren hevder måten man håndterer kontaktinformasjon i dag minner veldig mye om hvordan man håndterte musikk for 15 år siden - gjennom et kaos av CDer eller i beste fall en rotete iTunes-konto.

– Vi mente det var rart at ingen hadde tatt en Spotify-vinkling på dette problemet, ved å flytte alt opp i skyen og "streame" oppdatert kontaktinformasjon på tilsvarende måte. Da ville alt være tilgjengelig når som helst og hvor som helst.

Testet

De siste månedene har Mingl testet ut det nye konseptet på arrangementer, alt fra større konferanser til små workshops. Selve aha-opplevelsen skjedde under Startup Extreme.

Under arrangementet på startup-konferansen på Voss, laget Mingl deltagergrupper, slik at folk enklere kunne koordinere hvor de skulle bo under oppholdet. QR-koden ble også brukt under workshops,så alle kunne se hvem som var i rommet.

– Dette snudde på en måte alt på hodet for oss. Vi innså at vi hadde begynt i helt feil ende. Vi ville aldri fått viralitet hvis vi gjorde dette 1-1, men gjennom en Mingl-gruppe kunne én bruker skaffe oss mer enn 30 nye brukere, og da i en relevant og nyttig setting.

Etter dette begynte de å utvikle en enkel måte kunne lage en visuell deltakerliste for arrangementer, som kunne kombineres med det allerede eksisterende QR-kode-visittkortet.

Gjennombruddet

Siden har teamet kjørt flere piloter på ulike eventer denne høsten. Blant annet under NHH Alumni sin store årskonferanse, der rektor lanserte en egen Mingl-gruppe fra scenen.

– På 5 minutter hadde 230 ledere blitt del av gruppen vi hadde laget. Systemet holdt på å kræsje siden så mange gikk inn på plattformen samtidig. Det var veldig moro for en startup som hadde jaktet så lenge etter en "product market fit". Der og da tenkte jeg at vi nå hadde knekt koden for hvordan Mingl skulle vokse viralt, sier Daniel Caetanya Fossum.

Han sammenligner det med Kahoot, der lærerne holder quizer for elevene, som igjen holder quizer for andre.

– Event-arrangørene er på mange måter våre "lærere", sier gründeren, som er i dialog med flere av de store eventbyråene og ulike bransjeforeninger som arrangerer seminarer og kurs.

Det LinkedIn ikke er

– Hva med LinkedIn, kan ikke de løse et slikt problem?

– Vi ønsker å lage verdens mest brukervennlige og enkle system for å huske navn, ansikt, situasjoner og all kontekst som kan komme ut av det. Alt dette kan du i teorien gjøre på andre plattformer, men siden de ikke er skapt for akkurat dette, har vi et fortrinn. Linkedin sin kjerne er ikke å hjelpe deg å huske når du møtte noen, eller hva du for eksempel snakket om med noen du møtte på Slush i fjor, påpeker han, og fortsetter:

– Tenk om du kunne huske hver eneste person du noengang hadde møtt og til og med huske hva dere snakket om.

Fossum viser til David Rockefeller, som var kjent for å være en av verdens råeste relasjonsbygger fordi han alltid noterte ned ting om folk han møtte.

I løpet av karrieren samlet han inn mer enn 200.000 notatkort på rundt 100.000 mennesker han hadde møtt. Her sto det eksempelvis når han hadde møtt dem, hvor de var fra og hva de likte, med mer.

– Hvor ofte møter man ikke mennesker i dag hvor det er vanskelig å plassere navn, ansikt og kontekst? En jeg nylig snakket med fortalte for eksempel at han hadde møtt en person på en konferanse og snakket i over 20 min før han oppdaget at personen han snakket med var en helt annen enn hvem han opprinnelig trodde det var.

Blant investorene i Mingl er flere kjente startup- og tech-navn, blant andre Trond Riiber Knudsen, Kristian Enger, Thomas Falck, Jacob Scram og Camilla Watz.