Eksempelet i Vipps webinar skulle egentlig vise bare eksemplifisere hvordan en kortbetaling blir gjennomført med de nye PSD2-reglene, men det virkelig spennende med skjermbildet var et av alternativene som ikke ble brukt.

Skjermdumpen som avslører at Vipps ypper til ny Klarna-duell: Vil la brukerne utsette betalingen

«Vipps Sliced Payment» ligger an til å bli neste store nyhet fra den norske betalingstjenesten. Sjefen selv, Rune Garborg, bekrefter at de «diskuterer» løsningen.

Publisert Sist oppdatert

Det nye betalingsalternativet dukket opp i noen sekunder på en slide under et webinar med tittelen « Netthandel tar av – setter nye betalingsregler kjepper i hjulene?». Det handlet om hvordan de nye kravene til sterk kundeautentisering, som ble innført ved årsskiftet, vil påvirke bruken av Vipps som betalingsmiddel ved netthandel.

Mye tyder på at det har skjedd en glipp hos Vipps, for bildet ble vist frem i en forklaring av hvordan en helt vanlig kortbetaling vil bli gjennomført med de nye PSD2-reglene; ikke for å forklare hvordan en slik utsatt betaling skal gjennomføres med Vipps.

Internasjonal trend

Den svenske betalingsgiganten Klarna er nok det selskapet som er blitt mest kjent for å tilby netthandlere å vente med betalingen. «Buy now - pay later», eller BNPL, er noe som får stadig mer oppmerksomhet, og som nesten er blitt synonymt med Klarna, i det minste i Skandinavia.

Vanligvis handler det om at man kan vente med å betale hele beløpet i 14 eller 30 dager. Men Klarna tilbyr også alternativet «Slice it» som betyr at betalingen deles opp i tre like store deler, som betales månedlig. Det er først og fremst i Storbritannia at Klarna tilbyr den løsningen.

Klarna er imidlertid ikke alene om å tilby muligheten å dele opp betalingen. «Pay4 by Paypal» er et annet produkt, og Amazon tilbyr selvfølgelig også muligheten å dele opp en betaling. I USA kan Amazon-kundene dele opp et kjøp i fem avbetalinger.

Bekrefter planene

At Vipps er i ferd med å gjøre noe lignende, er definitivt et budskap selskapet har holdt tett om. Et kjapt Google-søk på «Vipps Sliced Payment» gir faktisk null treff.

– Så, Rune Garborg, når skal Vipps lansere «sliced payments» i netthandel?

– He-he, hvor har du sett det?

– Dere viste det frem som et alternativ på en slide på et webinar i forrige uke?

– Vi har jo «sliced payments» på regningsbetaling allerede, men det er et produkt som bare ligger i lommeboken per i dag, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

– Men det er jo ikke noe tvil om at vi diskuterer slike løsninger som en mulig betalingsform også på netthandel. Hvis du har et kredittkort eller lignende i din bank, så ønsker vi å bidra til gjøre det så enkelt som mulig om kundene ønsker å betale med «sliced payment» eller utsatt betaling, fortsetter han.

Det er jo ikke noe tvil om at vi diskuterer slike løsninger som en mulig betalingsform også på netthandel

Rune Garborg,
administrende direktør i Vipps

– Når vil det bli tilgjengelig for kundene?

– Det har vi ikke noe klart svar på nå. I første omgang fokuserer vi på «Logg inn». Det mener vi er den viktigste forenklingen å få gjennomført nå. Så skal vi se på utsatt betaling og hvor vi skaper de mest kundevennlige løsningene, også på det området.

– Vil det bare være et alternativ ved netthandel, eller kan blir aktuelt med utsatt betaling på «vennebetalinger» eller kjøp på Finn også?

– Vi opplever at det kundene etterspør først og fremst handler om muligheten til å utsette betalingen når de handler på nett, men det viktigste er at de får et enkelt valg og at de i så fall velger kreditt helt bevisst.

– Er dette en konsekvens av at dere har sett at Klarna har hatt stor fremgang med utsatt betaling i ulike former?

– Det er først og fremst et resultat av at kundene ønsker å bruke utsatt betaling. Det har også en sammenheng med at kundene ikke vil betale for et produkt før de får det, kan prøve det, og eventuelt returnere det. Det er en klar forventning om at vi skal levere det, sier Garborg.

Vipps-sjef Rune Garborg.

– Det er et godt eksempel på at kundene gir oss tilbakemeldinger på tjenester de ønsker, og vi kommer til å levere på det, sier han.

– Men null treff på Google. Dere har ikke akkurat hatt behov for å snakke om utsatt betaling?

– Det er riktig, det. Vi har ikke satset på det foreløpig. Vi jobber med mange ulike initiativ og snakker sjeldent høyt om det før vi tar det ut i markedet.

– Er dette en løsning som Vipps har tatt frem selv, eller er dette er resultat av samarbeidet med Visa? Ifølge Visas hjemmesider skal selskapet presentere en løsning for delbetalinger i nær fremtid?

– Når dette kommer, er det bankene som vil være våre samarbeidspartnere, sier Garborg.

Ser sterk vekst for «buy now – pay later»

Stefan Astroza, analysesjef i Cicero Consulting og «smart banking lead» i Itera, mener dette er et spennende neste skritt for Vipps:

– Netthandelen er i kraftig vekst, og det gir Vipps gode muligheter for videreutvikling av sine betalingsløsninger. Vipps opplever en økende popularitet blant både nettbutikkene og sluttbrukerne - som vitner om at nordmenn foretrekker raske og enkle alternativer når de handler på nett. Men det er en mulighet ved å bevege seg mer inn på kredittsiden, ved å tilby finansiering i kjøpsøyeblikket. Det er nettopp denne satsingen som har ført til at Klarna er en av Europas høyest verdsatte fintech-selskaper.

Stefan Astroza, analysesjef i Cicero Consulting.

Ifølge Astroza opplever slike «Buy now, pay later»-løsninger stor vekst i flere land. Et eksempel er Australia, hvor andelen forbrukere som har kredittkort har sunket jevnt og trutt de siste fire årene, mens bruk av «kjøp nå, betal senere» på netthandel opplever en sterk vekst. Det er særlig yngre forbrukere som driver utviklingen.

– Hvis Vipps beveger seg inn i dette området, er det potensial for å bygge nye inntektsstrømmer. Det virker jo til å være noe som er på agendaen for selskapet, når du ser på blant annet mobilabonnement-satsingen, sier Astroza

– Klarna har en ledende posisjon i Norge innen «buy now, pay later». I tillegg har de lykkes med å bygge en solid merkevareposisjon blant sluttbrukerne. Om Vipps beveger seg inn på Klarnas territorium, blir det en tøff, men fornuftig oppgave å påta seg. Dette er en stor oppsidemulighet for Vipps, spesielt i Norge.