Henrik von Schlanbusch i Rayvn.

Slik fikk investoryndlingene fart på salget: Da e-post og telefoner ikke hjalp, tok de «Kahoot-grepet» som gjorde at det tok av

Rayvn hentet 40 millioner til vekst i USA og Europa, etter at de fant nøkkelen til viral kundevekst.

Publisert Sist oppdatert

Rayvn har gjennom 2020 doblet antall kunder og brukes nå i over 20 land. Selskapet hentet nylig inn 40 millioner kroner i frisk vekstkapital hvor DSD og Investinor gikk inn med henholdsvis 25 og 15 millioner kroner. Nå forteller gründer Henrik von Schlanbusch om veksten som har fått investorene til å flokke seg etter startupen som hjelper bedrifter med å håndtere kritiske hendelser.

– Det aller viktigste som har skjedd er at vi har fått en «go to market»-modell som fungerer ekstremt bra for oss, sier Rayvn-sjef Henrik von Schlanbusch om investeringen som først ble omtalt i Finansavisen

Den virale metoden

I en tid hvor kampen om oppmerksomheten til kundene er hard - hvor e-post, telefoner eller annen markedsføring fungerer så som så til å få nye leads, har selskapet klart å skape en nærmest viral kundevekst. Som et slags krisehåndteringens svar på Kahoot-metoden der lærere «verver» elever og andre lærere, får Rayvn eksisterende kunder til å hanke inn nye kunder.

Et selskap som opplever en kritisk situasjon opererer aldri i vakuum, påpeker Schlanbusch, og bruker et eksempel fra den maritime sektoren der Rayvn har mange kunder. Eieren at et skip som mister motorkraften, ønsker hurtigst mulig å få satt opp et samvirke med aktører som forsikringsselskap, taueselskap, havn, redningsselskap og andre. Gjennom RAYVN kan man koble disse selskapene opp ved at de også får en RAYVN-konto, enten i forkant, eller under en hendelse og dermed ha en fellesflate for kritisk informasjon.

– Selskaper i krise er ofte nødt til å samvirke med andre aktører, og kobler da disse sammen i vårt verktøy. De ser nytten, og hvis én bruker har det, vil 30 andre også ha det. Det fungerer som en kommersiell bombe for oss, sier Henrik von Schlanbusch om den raske veksten.

Det er viktig at onboardingen er ekstremt enkel.

- Det er garantert det enkleste og mest brukervennlige systemet. Hvis det oppstår en kritisk hendelse, kan du introdusere verktøyet i hendelsen uten opplæring, men likevel få stor verdi.

Suksessformelen

Typiske hendelser er alt fra ulykker, ekstremvær og katastrofer til mer «myke» hendelser som et selskap kommer opp i. I verktøyet kan brukerne varsle og mobilisere relevante aktører, kommunisere og koordinere underveis, samt dokumentere det hele i etterkant.

Det er flere aktører innenfor såkalte «critical event management», men Rayvn har klart å få en solid posisjon de siste årene – særlig innen fiske, oppdrett og shipping.

Verktøyet er brukt under hendelser her til lands, men kunder har også brukt det under de store skogbrannene som herjet i USA og Australia. Med den nye investeringen skal Rayvn gire opp den internasjonale satsingen. Selskapet forlater startup-tilværelsen og går for alvor inn i en vekstfase.

Pengene vil gå til å ansette flere hoder innenfor marked, salg og customer success.

– Målet er å vokse kraftig i USA og Europa.

Beredskap i blodet

Gjennom morselskapet Enovate eier gründerne indirekte rundt 15 prosent.

– Akkurat hvor mye det er, har aldri interessert meg så mye. Grunnen til at jeg startet Rayvn var en voldsom interesse for beredsskapsfeltet. Faren min var beredsskapssjef i Hydro, og jeg var med ham i ulike beredsskapssituasjoner. Jeg fikk det inn i blodet, så hvis jeg skulle lage noe som blir størst i verden, var sjansen min her. Drivkraften min er å skape et selskap som virkelig flyr og tar over markedet.

– Men det handler jo også om å ha kontroll på hvor dette bærer?

– Ja, derfor er vi veldig nøye med hvem vi tar inn som aksjonærer. Vi har jobbet med feil folk før, så det må være noen vi kan jobbe godt sammen med, de må ha de samme tankene om hva vi skal få til, selv om de ikke trenger å være enig i nødvendigvis alt.

Investor med nettverk

Han mener DSD er en slik investor. Det Stavanger-baserte investeringsselskapet er eiere av flere teknologiselskaper innen mobilitet, maritim og marin, reiseliv og helse. Selskapet har lang historie innen busstransport, shipping og godstransport, og eide inntil sommeren 2019 ferje- og hurtigbåtrederiet Norled, før det ble solgt til utenlandske eiere.

– De har brukt Rayvn i kritiske situasjoner og visste hva vi sto for. De har gode kontakter i markedene vi jobber mot. Det er til enorm hjelp, sier Henrik von Schlanbusch.

– Gjennom å ha observert hvor bra Rayvn fungerte i selskapet Norled, da vi eide det, med gode, brukervennlige, prosesser underveis i beredskapshendelser samt solid dokumentasjon til etterarbeider, fattet vi interesse for Rayvn. Det gode inntrykket vårt ble ytterligere forsterket etter at vi pratet med flere av de største kundene til Rayvn og også fikk deres positive vurdering av selskapet og systemet. Vi ser derfor frem til å være med på selskapets videre vekst og utvikling, sier konsernsjef Ingvald Løyning i DSD i en pressemelding som ble sendt ut i forbindelse med investeringen.

Koronaeffekt

Rayvn hadde en omsetning på rundt 7 millioner kroner i omsetning i fjor, men inntil videre vil det være røde tall som gjelder. Rayvn er fortsatt i en fase der det investeres tungt i vekst.

De baserer seg på en abonnementsmodell der kundene betaler en fast pris per måned, utfra hvor mange brukere de ønsker og trenger utfra ulike beredskapsplaner de har lagt.

- Dere må vel kanskje ha opplevd en viss koronaeffekt også, med tanke på at dere hjelper til med å håndtere kriser?

– Før pandemien ble vi jo gjerne møtt med at «vi har aldri kriser». Det argumentet har vi ikke hørt så mye til etter februar i fjor. Alle vet nå at de kan oppleve en eller annen for kritisk hendelse, og at de må håndtere dette på en ny måte. Vi er et verktøy for akkurat det.

Riktignok var det noe tungt i starten, da det ble fullstendig stopp i strømmen av nye storkunder.

– Kundene vi hadde fra før, kjøpte imidlertid mer. Etter første september sa det poff, og veksten av nye kunder tok seg opp igjen. Men vi vil ha mer.