investeringer

Slik skal Bård Eker jakte på nye gründere etter Epiguard-eventyret

Den legendariske industridesigneren bak verdens raskeste bil har sverget til Fredrikstad som base, men setter nå opp en utkikkspost i Oslo, med mål om samarbeid og investeringer i lovende startups.

Bård Eker gjør seg klar til nye gründersamarbeid etter stormsuksessen med Epiguard.
Publisert

– Vår filosofi er ikke et opptråkket skispor som alle skal følge, men at det er mange veier til mål. Vi må tilpasse strategien og metodikken til det enkelte prosjektet. Svaret på det har vi ikke før vi har møtt menneskene, svarer Bård Eker, når Shifter spør hva hans modell er.

Det er likevel noen egenskaper han setter høyt når han går inn i startup-prosjekter. Styrke, lojalitet og fandenivoldsk pågåenhet er noen av disse. Prosjektet kan gjerne være på idéstadiet, men det holder ikke bare med en god idé, du må kunne vise at du har vilje og evne til å ta det videre. Eker driver for ordens skyld ikke en akselerator, men går langt mer «all in» i selve produktutviklingen.

– En god idé er oppskrytt, den er ikke verdt en dritt hvis du ikke kan gjennomføre den, fastslår Eker.

Tidligere i år intervjuet Shifter den kjente entreprenøren om hvordan han tenker om innovasjon, nå går han i dybden på gründersamarbeidet.

Gründere og eierskap

Hittil har Eker-gruppen hatt hovedkvarter i Fredrikstad, nærmere bestemt på det lille tettstedet Torsnes på et jorde øst for Østfold-byen. Men nå har Norges kanskje mest kjente industridesignere ekspandert til Oslo. I en drøye 1000 kvadratmeters tidligere industribygning på Skøyen skal Bård Eker og teamet komme tettere på nye gründere, med mål om først å bli kjent, så samarbeide og kanskje etter hvert investere.

I lokalene sitter også flere selskaper der Eker-gruppen er hovedeier, slik som Epiguard, som utvikler og produserer isolasjonsbåren Epishuttle – et godt eksempel på hvordan Eker liker å jobbe. Ideen kom egentlig fra legen Fridtjof Heyerdahl, men ble utviklet videre med Eker i front. Eker eier i dag 73 prosent av selskapet, mens Heyerdahl har 11 prosent – en eierfordeling som ifølge Bård Eker er til det beste for prosjektet.

Bård Eker har åpnet opp Eker Werks i Interfoto sine gamle lokaler på Skøyen.

– Det er veldig individuelt dette med eierprosenten. Generelt mener jeg at gründere må være voksne nok til å se hele løpet. Jo mer idemakeren er kjip på å gi fra seg eierandeler, jo fortere blir han bedriftens egen begrensning, sier Eker, som tror at samarbeid og eierskap mellom flere aktører øker sjansen for å lykkes:

– Noen ganger er det smartere å være den som er litt ydmyk, få med seg andre.

Det er dessuten viktig å vite når man skal gi stafettpinnen videre, ifølge Eker.

– Det er en egoisme i det å være gründer. Det er greit å innse når det er best å la noen andre ta over ledelsen av et selskap.

Bredt nedslagsfelt

Bård Eker er blant folk flest mest kjent for kjøre- og fartøy som går fort, slik som den legendariske Koenigsegg-bilen som står utstilt i lokalene på Skøyen, men nedslagsfeltet er mye bredere enn som så. Industridesigneren har hatt en finger med i spillet i en nærmest uendelig lang rekke av norske og internasjonale merkevarer, alt fra barnevogner fra Stokke til sportsbriller fra Northug.

Den samme brede tilnærmingen har Eker Group med tanke på hvem som får slippe inn dørene til Eker Werks. Ambisjoner er uansett stikkordet.

— Gründerne kan sitte her og jobbe, så ser vi hvordan samarbeidet vokser frem over tid. Vi blir ordentlig kjent med folk. Og når vi ser at kjemien stemmer, og kanskje også ser synergier inn mot andre prosjekter, går vi ordentlig inn. De må ville skape noe sammen med oss, sier COO Halvor Vislie.

Industridesign-jobben handler om langt mer enn bare det ytre, iallfall for Eker-gruppen.

– Enkelte misforstår industridesign til å handle om hvordan noe ser ut. Det er mye mer enn det, det er skruer og muttere, designe produkter fra innsiden til utsiden. Deretter kommer jobben med å hjelpe til med å ta ut det maksimale markedspotensialet.

Verkstedhallen på Eker Werks på Skøyen skal ha rom for både mekking og events. Her fra åpningen nylig.

Inngangsdøra

For noen gründere kan et samarbeid med Bård Eker kanskje virke litt uoppnåelig, at de tenker at det er både dyrt og urealistisk å få med seg en slik legende på et prosjekt. Halvor Vislie tror noen kan ha dette inntrykket etter å ha lest om Eker i diverse aviser opp gjennom tidene. Han presiserer at pågangen er stor, og at de som først kommer inn dørene, møter en jordnær og åpensinnet gjeng.

— Kanskje kan noen ha et slikt inntrykk, men vi har veldig mange interessante prosjekter på vei inn døra, som tyder på det motsatte, sier Vislie.

Han presiserer at det heller ikke trenger å være et fysisk produkt, men en tjeneste som kan passe inn i økosystemet hos Eker.

— Nåløyet er ikke så trangt som mange tror. Et godt eksempel på dette er arbeidet vi gjør sammen med Stiftelsen Teknologiformidling rundt programmet Eker Ekspress. Men du må brenne for det du det gjør, takle å få en direkte tilbakemelding. Hvis det er noe vi føler ikke gir mening, sier vi ifra. Det skal det være rom for begge veier.

Anita Krohn Traaseth intervjuet Bård Eker under åpningen av Eker Werks, der også Trond Riiber Knudsen og flere andre kjente fjes fra innovasjonsmiljøet var til stede.

Timer og penger

I «arbeid for aksjer»-modellen hos Eker konverteres det normale timehonoraret etter siste emisjonskurs. Blant selskapene Eker har opparbeidet seg eierandel, er SafeBack, Koenigsegg, FreeValve, Multipurpose Survival Equipment, One2Touch og Ecar – i tillegg til Epiguard.

– Vi er i ferd med å utvide teamet i Eker Group for å kunne håndtere flere selskaper enn tidligere. Vi setter foreløpig ingen begrensninger, men vi skal kunne håndtere de med god kvalitet i leveransene, sier Eker på spørsmål om hvor mange de kan ta til seg.

Foruten arbeidstimer går Eker også inn med rene penger i noen tilfeller. Historisk har investerte arbeidstimer og cash hatt en verdi på mellom en halv million kroner og opptil så mye som 100 millioner kroner.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Hvilken bransje jobber du i?*