Squeeze har hittil holdt seg på det sentrale Østlandet. Nå er planen å utvide til flere store, norske byer.

Slik snudde Squeeze fra stengte dører til rekordvekst: Nå utvider massasje-startupen til flere byer

Gründeren har forsterket tro på målsetningen om 100 millioner kroner i omsetning om to år.

Publisert Sist oppdatert

Etter kun et drøyt år i drift ble oppstartsbedriften Squeeze i vår pålagt å stenge alle sine lokaler for å hindre spredning av coronaviruset. Selskapet tilbyr månedsabonnement på massasjesenter.

Planen for året var å tredoble fjorårets omsetning på 6,3 millioner kroner og snu underskuddet på 3,1 millioner kroner til lønnsom drift, men nedstengningen skapte usikkerhet om fremtiden for det unge selskapet som er spunnet ut av startup-fabrikken Askeladden & Co i 2018.

– Veksten i antallet medlemmer stoppet opp, forteller gründer og daglig leder Erik Rehbinder.

– Men oppturen var at vi hadde veldig lav medlemschurn (kundefrafall, journ.anm.) i perioden. For oss var det en positiv observasjon når det gjelder kundelojaliteten, legger han til.

Og da dørene igjen åpnet, strømmet kundene til. Nå ligger selskapet helt i rute til en tredobling i år, ifølge gründeren, som også sier at driften er «cash positiv».

– Da jeg startet hadde jeg veldig tro på dette, basert på det man hadde sett i USA med medlemsbaserte konsepter. Den troen er styrket nå. Dette kan bli virkelig stort, og en stor eksportsuksess, spår gründeren.

Gründer og daglig leder Erik Rehbinder i Squeeze

Analyserte forbruksmønstre

– Man skulle kanskje tro at de offisielle smittevernsrådene om å holde avstand og være føre var ville medføre lavere vekst for en bedrift som deres. Hvorfor ble det ikke sånn, tror dere?

– Vi hadde faktisk en hypotese om at vi kunne oppleve en større vekst enn vanlig da vi åpnet igjen, fordi forbruksmønstrene endret seg. Folk gjør ikke det de pleier i helgene og på kveldene, og mange har mer penger til overs, lyder Rehbinders analyse.

Han legger til at selskapet har tatt alle forholdsregler hva gjelder smittevern.

– Vi tenker at det tilsier at kundene er rasjonelle. Det er mye større sjanse for å bli smittet i områder der mange er konsentrert.

Billigere å promotere

En annen styrke for selskapet etter nedstengningen var ifølge gründeren at mange andre aktører hadde kuttet i markedsføringsbudsjettene. Det medførte lavere reklamepriser, og selskapet giret opp annonseringen.

– Dermed kunne vi kjøpe kunder rimeligere etter corona. Så vi kunne være enda mer tilgjengelig på Facebook og Instagram, og konverterte kunder billigere, sier gründeren.

Skal hente penger

Til tross for at selskapet nå tjener penger og holder fast på målsetningen om å omsette for 100 millioner kroner innen to år fra nå, er selskapet på kapitaljakt.

På nyåret konverteres et av lånene selskapet har til aksjer, og i den forbindelse mener gründeren det er naturlig å gjennomføre en emisjon. Summen de ønsker å hente er imidlertid ikke ennå avklart.

– Vi planlegger å gå inn i den mest ekspansive perioden vi noen gang har gjort, forteller gründer Rehbinder.

Nye byer

Bare i høst vil selskapet øke antallet klinikker fra 10 til 15, og dessuten satser de på å utvide fra Østlandet til andre steder i landet, først og fremst Stavanger og Bergen.

– Vi har hatt en fin vekst i år, og vi vet hvordan vi skal vokse videre. Vi er trygge på at vi kan duplisere konseptet i andre store norske byer. Flaskehalsen akkurat nå er tilgang på lokaler og det å finne dyktige terapauter, ifølge Rehbinder.

– Hva med resten av Skandinavia, Norden og Europa?

– Det ligger i planen, men vi har ikke dårlig tid. Først skal vi bygge et solid fundament og forstå hva det betyr å skalere i Norge.