Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge. Foto: Esben Johansen.

Sterkere vekst for Innovasjon Norge-støttede selskaper

– Bekreftelse på at denne type tjenester virker, sier Innovasjon Norge-sjef Håkon Haugli.

Publisert Sist oppdatert

Bedrifter med Innovasjon Norge-bistand til internasjonal markedrådgivning, vokser raskere enn konkurrentene, melder Finansavisen.

Denne uken viste tall fra SSB at overskuddet på handelsbalansen har falt 19 prosent fra januar i fjor, til samme tid i år. Samtidig har fastlandseksporten falt neste syv prosent på samme tid.

Men Innovasjon Norge melder at deres egne støtteordninger gir større vekst for norske selskaper.

Økt verdiskapning

Bedrifter som mottok internasjonal markedsrådgivning fra Innovasjon Norge i 2019 hadde 8,2 prosentpoeng høyere vekst i omsetningen og 4,1 prosentpoeng høyere vekst i verdiskapingen enn tilsvarende bedrifter utenom programmet. Begge deler er litt bedre enn i tilsvarende 2018-måling.

– Innovasjon Norges formål er å realisere verdiskapende næringsutvikling i hele landet. Derfor er de i denne rapporteringen interessert i effekter på nettopp verdiskaping av den støtten de gir, sier seniorøkonom Marthe Norberg-Schulz i Samfunnsøkonomisk analyse, som utfører målingen for Innovasjon Norge til Finansavisen.

Vel anvendte penger

Håkon Haugli, adm. direktør i Innovasjon Norge sier til avisen at verdiskaping gir uttrykk for bedriftens evne til å avlønne både arbeid og kapital.

–Det er det nærmeste man kan komme et uttrykk for samfunnsøkonomisk lønnsom næringsutvikling, med utgangspunkt i bedriftenes regnskaper, mener han.

Han legger til at Norge har en stor eksportutfordring ved at vi er blant landene i OECD med størst fall i eksportandelene.

– Selv om effektene kunne vært større, mener vi at vi har en bekreftelse på at denne type tjenester virker, og at vi i hvert fall ikke må gjøre mindre av dette.

– Det tilsier at det er vel anvendte penger, mener Haugli.