Jenny Skavlan, Mari Nordén, Ingrid Lys Visne og Ingrid Bergtun i Fæbrik i selvsydde klær fra tjenesten de har utviklet, Pætti

Sy-startupen Fæbrik har solgt over 20.000 mønstre siden oppstart

Designverktøyet Pætti skal ta sying fra fortid til fremtid, og hjelpe Jenny Skavlan og gjengen i Fæbrik å skalere utenfor Norges grenser.

Publisert Sist oppdatert

– De neste årene må det skje en radikal endring. Vi må gå fra å være ubevisste, impulskjøpere til å bli bevisste forbrukere. For å få til det, må vi beholde gleden med klær, samtidig som levetiden er lengre enn den er i dag.

Slik innledet Mari Nordén pitchen til selskapet Fæbrik under årets Impact Startup Demo Day, på toppen av Folketeaterbygningen på Youngstorget i Oslo.

Nordén er en del av en gründerkvartett, hvor også Ingrid Vik Lysne, Jenny Skavlan og Ingrid Bergtun inngår. Alle er lidenskapelig opptatt av sying, søm, gjenbruk og mote. Fire ting de mener passer helt fint sammen.

For å få budskapet frem, og få enda flere bevisst på viktigheten av å få ned forbruket av klær, startet de selskapet Fæbrik.

Videre så de at selv om interessen for sykunsten var voksende (bare i høst slippes det seks sy-bøker på norske forlag), var det en mangel på gode, digitale verktøy.

Impact Startup Demo day er dagen hvor alle som har vært med på akselerator-programmet pitcher selskapet sitt til potensielle investorer og andre nysgjerrige.

For å få enda flere, spesielt unge, med på det de kaller en revolusjon av klesbransjen, må man ta i bruk nye hjelpemidler, mener gründerne.

– Sying er i sin natur et ikke-digitalt håndverk. Det skal gjøres med hendene, men det er utallige muligheter for at forarbeidet kan gjøres så lett og engasjerende som mulig, sier Ingrid Bergtun.

Målet med Fæbrik er å ta et eldgammelt håndverk fra fortiden inn i fremtiden - gjennom plattformen Pætti. Løsningen er utviklet av Forte Digital.

– Teknologi og innovasjon har i flere år stått på stedet hvil innen sy-bransjen. I tillegg er det litt regelstyrt. Med Pætti ønsker vi å gi den friheten som søm egentlig tilbyr, ved å gi alle en enkel måte å lage de klærne de selv ønsker seg, sier Jenny Skavlan.

En million på Instagram

De fire gründerne har en stor fanskare på sosiale medier som Instagram og Tik Tok. Til sammen har de over én million følgere på Instagram. Det bruker de aktivt i markedsføringen av selskapet.

– Vi ønsker å lage innhold som engasjerer og motiverer til å tenke gjenbruk og en mer bærekraftig måte å bruke klær på. Vi ønsker ikke å heve en streng pekefinger, men heller vise alle mulighetene og hvor gøy og enkelt det kan være å lage klær selv, sier Ingrid Vik Lysne.

En plattform for alle sy-entusiaster

Under Impact Startup var alle kledd i egensydde kjoler. Kjolen var en enkel mal i Pætti, som de gjennom appen har skreddersydd til sin egen fasong og smak.

Forretningsmodellen er at brukeren kjøper enkeltmønster på hjemmesiden, så mottar man oppskriften som PDF på e-post.

Timing for startupen er et resultat av nedstigningen av samfunnet grunnet pandemien. Pullman Management AS (Managementet til Jenny Skavlan) er på eiersiden og står for den administrative delen av selskapet.

Over 20.000 mønstre har blitt solgt siden oppstart, men da ikke kun gjennom Pætti fordi den ble lanserte i sommer. Etter at Pætti ble lansert har derimot de fleste kjøp skjedd gjennom løsningen.

På sikt er målet å få inn enda flere funksjoner.

– Sying er på mange måter en ensom aktivitet. Man sitter mye alene med seg og sitt. Det trenger det derimot ikke være. Vi ser for oss at Pætti kan bli en plattform hvor alle sy-entusiaster kan komme i kontakt med hverandre og dele kunnskap og erfaring, sier Nordén.

Vil øke statusen til kunst og håndverk

En annen forretningsmulighet Fæbrik har sett seg ut for Pætti, er å bruke det i skolesammenheng. Kunst og håndverksfaget har i flere år blitt nedprioritert i skolen, ifølge gründerne.

Fæbrik-gründerne er bekymret for dette og ser for seg å enten bruke Pætti, eller en revidert versjon, knyttet til opplæring.

– Mange unge som tar kontakt med oss forteller at de så gjerne vil sy, men vet ikke hvordan de kan komme i gang. Det var en tid hvor det var noe man lærte litt av på skolen. Vi tror at ved å ta i bruk et forbrukerrettet verktøy i skolen, som har som mål å gjøre sying gøy, kan enda flere lære seg det fra en ung alder, sier Skavlan.