Gründer Mathias Mikkelsen i Memory.

Tidsoptimalisering-startupen Memory hentet penger i turbofart: Måtte si nei til flere investorer

Timeføring-selskapet Memory har fylt opp kassa med 115 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Egentlig hadde gründer Mathias Mikkelsen planlagt å hente penger til oppstartsselskapet Memory i fjor sommer, men valgte å sette alle planer på vent da pandemien slo til. I stedet sikret selskapet seg både lån og ekstraordinært innovasjonstilskudd på til sammen 14 millioner kroner fra Innovasjon Norge.

Selskapet hans utvikler programvare som skal hjelpe bedrifter med å optimalisere tidsbruk. Timeføringsverktøyet Timely er det mest kjente produktet, og senere i år ruller selskapet ut «deep work»-verktøyet Dewo.

Nå går Memory inn i en fase med kraftig vekst og kommersialisering. For å holde farten oppe, har de hentet 14 millioner dollar, tilsvarende 115 millioner kroner, fra nye og eksisterende investorer.

– Med alt som skjer post-covid, tror jeg mange bedrifter ser at man må ha fokus på ansvarlighet og produktivitet når folk jobber hjemmefra, uten at de hater måten det blir gjort på. Ingen vil ha «Big Brother 2», eller at sjefen din vet hver gang du er på Facebook. Men å ta inn over seg hvordan man bruker tiden, og føre det på en eller annen måte, det tror jeg mange er interessert i. Investorene våre ser at vi er bra rigget for å kunne løse det på en god måte, sier gründer Mikkelsen.

Etter transaksjonen er selskapet priset til 415 millioner kroner. Det er omtrent tregangeren siden forrige emisjon.

Nye storeiere

De norske investeringsselskapene Melesio og Sanden kommer inn på eiersiden i denne runden. Sammen satser de 70 millioner kroner på selskapet, og får dermed en eierandel på drøyt 25 prosent.

– Programvaren til Memory omdefinerer allerede hvordan forretninger verden rundt sporer, planlegger og styrer tiden sin, uttaler partner Arild Engh i Melesio i en pressemelding.

Resten tok de eksisterende aksjonærer Investinor, Concentric og Snö Ventures, seg av.

– Vi er imponert over Memory sitt team og resultatene de har levert hittil. Med 14 millioner dollar på plass og med nye, sterke investorer om bord, er Memory godt posisjonert for fortsatt hurtig vekst, sier investeringsdirektør Ronny Vikdal i Investinor i samme melding.

Kort prosess

Mikkelsen er såkalt «single founder», altså eneste gründer i Memory. En av ulempene med den situasjonen, forteller han, er at han har begrenset med tid å bruke på den nødvendige kapitalinnhentingen. Memory valgte derfor å hente eksperthjelp fra meglerhuset Pareto til å finne de riktige investorene og gjennomføre runden.

– Jeg var veldig opptatt av å gjør det intensivt, over en kort periode, forteller Mikkelsen.

Som sagt, så gjort. Et løp med en rekke investorsamtaler ble lagt til toukersperioden rett etter påske.

– Vi ville at selve prosessen skulle ta kort tid, men visste at to uker var ambisiøst.

Midlene regnet han ikke med å ha på konto før i august, da de med daværende «runway» hadde gått tom for penger.

– Men etter to-tre dager så ting sabla lovende ut, forteller han.

Før den første uka var omme, kom det første tilbudet. Og det var godt, mente både Pareto og Memory-teamet.

– Det var veldig rart og uventet. Da ble det kaos. Det ble en rar situasjon, for plutselig ble det jo ikke plass til de som egentlig skulle være med. Da måtte vi dessverre si nei til flere, ifølge Mikkelsen.

Nå er pengene på plass, og klare til å bli satt i arbeid.

Gründer Mathias Mikkelsen og Memory har flyttet inn i splitter nye lokaler på Løren. Her er det plass til at selskapet kan vokse.

«Deep work»

De friske pengene skal i hovedsak brukes på å vokse det eksisterende produktet Timely. Rundt halvparten av pengene er satt av til salg og andre kommersialiseringsformål.

Deretter skal både Timely og det nye produktet Dewo videreutvikles. Sistnevnte er et verktøy basert på «deep work»-metodikken popularisert i boka med samme navn, av Cal Newport. En alfaversjon av Dewo har vært tilgjengelig siden i fjor, men skal etter planen rulles ut bredt i høst.

– Hvordan får man absolutt mest ut av tiden sin, og hvordan skaper man rammene for å gjøre det aller, aller beste arbeidet? Det er mye mer fokusert på direkte produktivitet enn Timely, forklarer Mikkelsen om det nye produktet som er underveis.

Nye runder

Memory har nylig flyttet inn i nye lokaler på Løren, og her planlegger gründeren at selskapet skal vokse fra dagens 45 til 100 på et drøyt år.

Hvor lenge pengene skal vare er ikke hugget i stein, ifølge Mikkelsen. Memory omsatte for 21,2 millioner kroner i fjor, og fikk et resultat før skatt på minus 4,6 millioner kroner.

– Det vi har gjort før, er å nærme oss profitabilitet, og så hente en ny runde. Det samme er tanken nå, sier han, og bekrefter at børs er uaktuelt med det første. Planen er å oppkapitalisere i flere runder til.

Memory har i dag mer enn 5000 betalende kunder fordelt på 160 land.