Appen Vivino blir beskrevet som vinens Spotify

Truer Vivino med millionbøter

Systembolaget i Sverige er ikke fornøyd med at den populære vin-appen markedsfører og selger alkohol.

Publisert Sist oppdatert

Danske Vivino, som blir beskrevet som vinens Spotify, har utfordret Systembolaget-monopolet i Sverige. Systembolaget slår nå tilbake og hevder at Patent- og markedsretten, med en bot på to millioner svenske kroner, skal forby Vivino å markedsføre alkoholholdige drikker for salg i Sverige. Det melder Dagens Juridisk.

Systembolaget viser til det faktum at bare Systembolaget har lov til å drive detaljhandel med alkoholholdige drikker i Sverige.

"Vivinos salg av alkoholholdige drikker er dermed i strid med alkoholloven og er ulovlig," heter det i søksmålet.

Burde forby "fredagskveld"

Det var i fjor den populære appen gjorde sitt inntok i Sverige, og annonserte til sine brukere at man ved et enkelt tastetrykk kunne kjøpe god vin gjennom appen.

Systembolaget skriver at Vivino skaper inntrykk av at salg, transport og levering av disse drikkene er lovlig, noe som betyr at markedsføringen er i strid med markedsføringsloven.

Systembolaget hevder også i søksmålet at retten, med en bot på 1 million svenske kroner, burde forby Vivino å bruke begrepet «fredagskveld» eller gi inntrykk av at alkohol og avslapning er forbundet med markedsføring av alkoholholdige drikker.

Den danske vin-appen Vivino ble lansert i 2010 og fungerer som et slags sosiale medier for vinentusiaster. Appen har over 40 millioner brukere på verdensbasis og har blant annet svenske Creandum på investorlisten.