Kristian Løyining (t.v.) og Kjell Ingvar Torvik, i Checkin.

Valgte banken fremfor investorer: Checkin-gründeren pantsatte huset for å låne seg gjennom viruskrisen

Event-tech-selskapet gjør noe som ikke er for alle, men likevel kan være smart hvis du vet hva du driver med.

Publisert

Kristiansand-baserte Checkin har lykkes godt med sin plattformtjeneste for billett- og arrangementshåndtering. Selskapet har flere kjente aktører på kundelisten, blant annet Oslo Business Forum, Egmont og IKT Norge.

I 2019 håndterte de i underkant av 300 millioner kroner via systemet. Checkin tar en prosentandel av den totale kontantstrømmen til et arrangement. I fjor landet Checkin på 8 millioner kroner i inntekter. Inngangen på 2020 var meget bra - frem til midten av mars.

- Ingen forutså de vanvittige inngrepene. Vi hadde såvidt snakket om hva som kunne komme til å skje i ukene før. Men jeg hadde aldri forestilt meg at det skulle bli så dramatisk som det ble, sier administrerende direktør og gründer i Checkin, Kristian Løining.

Dagen etter at myndighetene stengte ned, sjekket de påmeldingsstatistikken for arrangementer i systemet. Det var et heftig fall.

Pengestrømmen nedstengt

Målet til Checkin er å gjøre arrangementshåndtering så enkelt for kunden som mulig. Det handler om å tilrettelegge for salg av billetter, betalinger, matbestillinger, allergier, overnatting, adgangskontroll og annen oppfølging av deltakere før og under et arrangement. Særlig automatikken i fakturering av konferansedeltakere har truffet godt i markedet.

- Vanligvis opplever man som arrangør at man må gjøre en del manuelt arbeid rundt innkreving, purring og bokføring av midler og kostnader i forbindelse med gjennomføringen. Vårt system automatiserer i stor grad slikt arbeid og sparer arrangørene mye tid og penger, forklarer Kjell Ingvar Torvik, salgs- og markedsansvarlig i Checkin.

Men i midten av mars gikk altså selskapet i løpet av fire dager fra «all time high» til null i omsetning.

Integrerte mot Zoom

Checkin agerte raskt, blant annet ved å integrere videokonferanseverktøyet Zoom i løsningen.

- Vi hadde to nøkkelkunder i Oslo Business Forum og NDC Oslo som hev seg raskt rundt. De ønsket å kunne arrangere og selge billetter til webinarer. Summen av innspillene vi fikk fra disse to førte til at vi tok grep og satte ressurser på saken.

Selskapet forstod raskt at det måtte mer til for å redde driften.

- Problemet med webinarer slik vi nå har erfart, er at prisene blir for lave målt mot fysiske arrangementer. Det er et umodent marked, som ikke helt vet hvordan det skal prise seg selv. Vi har hatt en viss aktivitet i webinar-løsningen vår til nå, men inntjeningen herfra har foreløpig ikke vært nok til at normal drift hos oss kunne reddes.

Droppet investorer

Å opprettholde nettopp normal drift har vært et mål for selskapet. Mens andre selskaper har gått til investorene, for å be om krisekapital, har Checkin helt siden oppstarten bygd stein på stein og klart seg uten investorer. Planen har vært å vokse organisk. Flere ganger har eksterne investorer banket på døren, men de har så langt ikke sluppet inn.

- Vi kunne kjørt en mye sterkere investordrevet vekst om vi ville. Valget om å vente med investorer har vært bevisst fordi vi har sett en jevn og god organisk vekst og inntjening helt siden oppstarten., forklarer Løining.

Blant annet har det handlet om å bevare den unike selskapskulturen. Da krisen kom, ble de nødt til å tenke gjennom alternativene.

- Enten kunne vi skutt inn mer egenkapital selv. Alternativt kunne vi gått til investorer nå. Det tredje alternativet – som vi falt ned på, var å lånefinansiere normal drift av selskapet, i første omgang frem til september, forklarer Løining.

- Skulle vi gått til en investor nå, ville posisjonen vår for øyeblikket ikke vært særlig sterk - situasjonen tatt i betraktning. Dermed ville investorene fått en bra deal – og ikke nødvendigvis vi som selskap.

Han er sterk i troen på at markedet vil bedre seg før årsskiftet, så lenge arrangementsforbudet blir opphevet.

- Da ble lånefinansiering fort det det beste alternativet for oss.

Billig og effektivt

Med lave renter er lånefinansiering også mindre risikofylt enn tidligere, mener Løining.

- Det er helt klart gunstig å låne penger nå. Samtidig har vi klare styrebestemmelser på hvor langt vi er villig til å strekke strikken.

Selskapets risikoanalyse er klar.

- Kommer vi til høsten med fortsatt strenge restriksjoner, må vi ta nye runder. Nå har det vært viktig å gi oss og styret et pusterom – hvor man vet at penger kommer inn, slik at man ikke trenger å permittere, og at man trygt kan gå gjennom sommeren uten å stresse. Dermed har lånefinansiering spart oss for mye unødvendig arbeid og ressursbruk.

Trygg på produktet

CheckIn er avhengige av å få tilbake 60 prosent av omsetningen selskapet lå på før restriksjonene ble innført, for at lånefinansieringen skal kunne regnes som vellykket.

- Det er minimumskravet. Vi tar en sjanse med dette, det er klart. Samtidig er det en risiko vi er villige til å ta fordi vi er så trygge på produktet vårt og etterspørselen i markedet. Er man ikke det, vil jeg ikke anbefale noen å lånefinansiere slik vi har gjort.

Begge del-eierne har pantsatt hus og hjem som del av låneforpliktelsene.

- Igjen, jeg vil ikke anbefale noen et slikt grep med mindre de er svært trygge på eget produkt og markedsutsiktene.

- Hva gjør dere hvis det nå går galt og markedet ikke kommer tilbake?

- Det har vi ikke snakket så mye om. Vi har sterk tro på at markedet kommer så fort restriksjonene faller bort. Alternativet er eventuelt å snakke med banken på nytt. Vi er trygge på situasjonen.

- Må ha tett dialog

Duoen mener det er flere ting man må huske på hvis man ønsker å ha lånefinansiering av hele eller deler av driften som et alternativ. Blant annet må man bygge opp et tett og godt forhold til banken innen man spør dem om penger.

- Dette er et helt avgjørende aspekt ved lånefinansiering. Man må etablere en dialog med banken svært tidlig i oppstarten av et selskap, bruke tid på å bygge opp en god relasjon til banken sin selv i gode tider. Vi har snakket med banken vi i dag benytter over flere år, og hele tiden gitt dem oppdateringer på egen status.

- Man må også sørge for å snakke med banken tidlig når status først utvikler seg i den ene eller andre retningen, slik at banken hele tiden kjenner deg og vet potensialet til produktet ditt. Hvis du skal begynne å selge inn bedriften din først når du trenger pengene og står hos banken med med lua i hånda, får man en utfordring. Jo mer banken vet om deg og produktet ditt, jo bedre.

Snakker med kundene

Den midlertidige lånefinansieringen innebærer at Checkin har fått midler til å kunne kjøre tilnærmet normal drift frem til slutten av september.

- Dette betyr at vi kan fokusere sterkt på produktutvikling og strategi, og rigge oss til å være enda sterkere når markedet normaliseres.

- I tillegg har vi hatt løpende dialog med kundene våre, noe som er utrolig viktig. Hvis kundene vet at du holder oppe trykket, har de færre grunner til å finne andre løsninger i mellomtiden.