Det norske Foodora-teamet i bakgården hos Spaces. Foto: Spaces.

-- Om de vil sitte nede i kafeen, ligge her i sofaen eller være på kontoret, om de vil jobbe 9 til 5 eller 11 til 19, spiller ingen rolle for meg så lenge de leverer, sier Foodora-sjefen

Publisert Sist oppdatert

For Foodora-sjef Carl Tengberg var det like viktig at kontoret skulle vise hans ansatte hvor mye han setter pris på dem.

– Mine ansatte har gjort en fantastiske jobb. Derfor er det viktig for meg at de skal føle at jeg investerer tilbake i dem.

Carl Tengberg, Norge- og Finland-sjef i suksessbedriften foodora, henter seg en kaffe i fellesloungeområdet i tredje etasje på Spaces Kvadraturen i Oslo, og slenger seg ned i sofaen. Bak oss henger et veggmaleri i sterke farger og mønstre, designsofaene fra Vitra er av slaget du ikke har lyst til å reise deg fra.

-- Mine ansatte så at dette så bra ut i planene. Men da de kom inn hit, var det bare: ”Wow er det SÅ bra! sier Tengberg med et smil.

Carl Tengberg er Norge- og Finland-sjef i Foodora. Foto: Åslaug Græsvold.

De ansatte fikk bestemme kontor

Sykkelbudtjenesten som sørger for at restaurant-mat kan bestilles hjem til kjøkkenbordet ditt, har hatt rakettfart i det norske markedet de siste to årene.

400 rosa syklister suser nå Oslo, Bergen og Stavanger rundt med matleveranser, og etterspørselen bare øker, forteller Tengberg, som lot alle de ansatte i administrasjonen stemme over ulike alternativer da de skulle velge nye lokaler.

Valget falt altså på Spaces, coworking spacet på 6200 kvadratmeter og fem etasjer i Tollbugata i Kvadraturen i Oslo.

Mens første etasje har et rikt utvalg av større og mindre loungerom med flexiplasser og møterom, har de fire andre etasjene i bygget spesialtilpassede løsninger for leietakere på fleksible kontrakter. Her kan du leie en kontorpult, eller et av de 97 kontorene av varierende størrelse og pris. De minste kontorene er nede, og blir større og større jo lenger opp i etasjene.

Medlemmene administrerer selv sine leieforhold gjennom en app, og får der oversikt over faste kostnader og de mer variable, som leie av et møterom, eventlokaler eller en privat kinosal i kjelleren.
Interiør og løsninger er planlagt til minste detalj, og utgjør en miks av designmøbler og sirlig bevart arkitektur fra bygårdens opprinnelse på 1800-tallet.

VIL DU JOBBE PÅ SAMME STED SOM FOODORA? SJEKK UT SPACES!

Får ordnet det praktiske

Det nye, lyse foodora-kontoret med plass til 15, ligger side om side med to møterom de også disponerer.

Mens selskapet enda var i oppstartsfasen, var ikke fasilitetene rundt dem så viktige.

– I starten satt vi oppå hverandre, seks-sju personer på et bittelite kontor, alle fikk ikke engang plass inne på kontoret, noen måtte sitte i trappa eller på kafe, ler Tengberg.

– Hvis det kom en ordre og alle var opptatt måtte også jeg kaste meg på sykkelen. Jeg har syklet, hatt kundeservice, holdt i økonomien – jeg har gjort alt, forteller han.

Uformelt møterom med bokhylle på Spaces. Foto: Robert S. Eik.

– Den perioden testet vi markedet, og da kan man gjøre det slik. Og mange av de som har blitt værende har da fått en enorm forståelse for alle deler av bedriften og kan gi kjempeviktig input.
Men etter hvert som de vokste, ble logistikken en ulempe.

– Folk i større firmaer er vant med at alt praktisk blir fikset for dem. Men entreprenører må gjøre alt selv. Så grunnen til at vi valgte å flytte hit handlet også mye om det praktiske. Jeg har ikke tid til å ta stilling til om vi skal kjøpe nye printere og eller bestille kaffe.

Det har også vært viktig å finne et profesjonelt lokale, der det er mulig å gjennomføre ulike typer møter.

– Vi har hatt tre kontorer på to år nå, og dette er det første stedet hvor vi kan ha både formelle og uformelle møter på samme sted. Det er viktig for oss å kunne ha representasjon og møter med leverandører, som kanskje ikke ønsker å være knyttet til en start up der alle sitter oppå hverandre. Visse synes det er fett, men ikke alle. Og da kan vi velge.

Fleksibilitet viktig

Det foreløpige inntrykket foodora Norge-sjefen har fått av Spaces, er at medarbeiderne holder et høyt profesjonelt nivå.

Spaces, er et nytt coworking space i Oslo, som åpnet 1. august . Foto: Robert Eik.

Stilfull design og gjennomtenkte løsninger preger alle etasjene i det helrenoverte bygget.

– Kvaliteten og servicen som finnes her er helt utrolig. Og så er de fleksible, påpeker han.
Det er enormt viktig for en bedrift som har store planer om å ekspandere.

– Jeg var ikke sikker på om jeg kunne sette oss opp på en fem-årskontrakt. Jeg vet at vi kommer til å vokse, men det er vanskelig å forutse i hvilken takt.
Med Spaces fleksibilitet på lokaler, kan foodora ved behov vokse ut av kontoret og møterommene de i dag leier for administrasjonen sin, og flytte inn i andre og større lokaler.

– Nå har vi også flyttet inn i Spaces i Bergen. Det er en fordel i å ha samme fasilitetene og omgivelsene for ansatte andre steder, for ellers kan vi på hovedkontoret fort bli litt blinde for hvordan andre har det.

Selv reiser Tengberg så mye mellom kontorene han leder i Norge og Finland at hans kontor som regel er på kafe i samtaler over Skype.

– Jeg må egentlig være tilgjengelig hele tiden. Og det går ikke om jeg skal ha en arbeidsdag som går fra ni til fem, da får jeg ikke i hop livet mitt. Det tror jeg ikke de andre i administrasjonen gjør heller. Jeg tror mer og mer hva folk søker er fleksibilitet. Hvis du går et par hundre år tilbake i tid var jo gjerne jobb og liv samme sak. Jeg tror at det kommer til å bli mer og mer sånn igjen, sier Tengberg, som synes dermed synes det er bra at han både kan være på Spaces klokken åtte om kvelden og ta en øl med kolleger, eller klokken åtte på morgenen for å sitte i et formelt møte.

– Begge deler er like viktige for meg.

Dropp medlemsskapet hos Sats. Ta heller heisen ned til kjelleren for en treningsøkt på Spaces. Foto: Robert S. Eik.

GI DITT SELSKAP EN ARBEIDSPLASS AV HØY KVALITET TIL LAV PRIS.

En hvil på jobben

Han setter også pris på hvordan kontoromgivelsene er innredet, med en lounge-avdeling i hver etasje, som både har kaffemaskin, myke lenestoler og sofaer.

– I blant har man hatt en natt med dårlig søvn og trenger en liten hvil midt på dagen, og da kan jeg bare slenge meg i en god stol her. En dag jeg føler jeg ikke er så produktiv, går jeg kanskje heller ut og spiller golf, og så setter jeg meg heller ned i helgen for å jobbe, sånn funker det for meg. Jeg har ikke tak på hvor lang ferie medarbeiderne mine skal ta, eller tak på hvor mange timer de skal jobbe, så lenge de finnes tilgjengelig og, om det skjer noe, at ”all hands are on deck”.

Om de vil sitte nede i kafeen, ligge her i sofaen eller være på kontoret, om de vil jobbe 9 til 5 eller 11 til 19, spiller ingen rolle for meg så lenge de leverer, poengterer Tengberg.

Han tror fremtidens jobb om ti-femten år, kommer til å ha behov for et annet arbeidsmiljølovverk, men også andre arbeidstakere.

– Når norske bedrifter skal konkurrere mer globalt, trenger de problemløsere. Da blir spørsmålet hvordan de skal tiltrekke seg mennesker som er fokuserte, nysgjerrige, og som vurderer personlig utvikling og profesjonell utvikling, høyere enn stabilitet.

– Slike lokaler som dette, hvor vi har kontinuitet, trygghet, plass, at alt er rent og fresht, og hvor man kan stikke seg litt bort, det gir det oss også flere forutsetninger for å tiltrekke oss de rette talentene, mener Tengberg.

Deler gjerne erfaringer

Blant de rundt femti småbedriftene som har flyttet inn i Spaces, speiler medlemmene alt fra mote til vin eller crowdfundingstjenester.”Et felleskap av tenkere, skapere og drømmere”, er beskrivelsen Spaces gir på sine nettsider. Og i det fellesskapet tror foodora Norge-sjefen at han og de ansatte kan være en ressurs.

– I et økosystem tror jeg det er veldig viktig at alle parter bidrar med noe, og vi har jo en ganske interessant bakgrunn, både som del av et globalt selskap, men også på grunn av profilen vi har. Den posisjonen vi har skapt oss på kort tid er ganske unik, og jeg vil gjerne at våre ansatte skal få et perspektiv på det ved å kunne fortelle om det overfor andre, for det er lett å tro at alle bedrifter er som foodora. Men sånn er det jo ikke.

– Jeg får ekstremt mange spørsmål fra start ups, og jeg ser at det vi har lært oss, i prinsippet kan benyttes av hvilket foretak som helst. Det å kunne bryte den kunnskapen ned i bestanddeler som gjør det enkelt – det håper jeg at vi skal kunne dele mer av fra Spaces' plattform.

FAKTA OM SPACES:
* Grunnlagt i 2006, og startet opp sitt første fleksible arbeidsplass-nettverk i Amsterdam i 2008.
* Har over 60 spaces over hele verden, og forventer å øke antall kontorer til over 200 innen utgangen av 2018 i 50 land.
*Åpnet i Oslo 1.august, Bergen åpnet 1.desember.
* Tilbyr flexiplass eller leie av kontorplass i varierende størrelse og lengdeforhold.
*Har sterkt fokus på design og smarte tjenester.
* Spaces Oslo ligger i Tollbugata 8 og tilbyr:
* 4000 kvm kontor, 1000 kvm businees club
1000 kvm gym, kino, takterrasse, gaming-rom, sykkelparkering, lager
24 coworking-pulter
8 møterom og eventlokaler.