Annonsørinnhold:

Daglig leder i ScaleUp Lillestrøm, Kristin Uvaag Tufte, har god erfaring med at gründere som får god bistand klarer seg bedre enn dem uten riktig hjelp. Foto: Schibsted Brand Studio.
Daglig leder i ScaleUp Lillestrøm, Kristin Uvaag Tufte, har god erfaring med at gründere som får god bistand klarer seg bedre enn dem uten riktig hjelp. Foto: Schibsted Brand Studio.

Portal for gründer-suksess

Publisert   Sist oppdatert

Tre av fire gründere i Norge mislykkes. Den nye gründerfabrikken – i Portalen, i Lillestrøm – vil gjøre alt for å snu denne triste trenden.

Daglig leder i ScaleUp Lillestrøm, Kristin Uvaag Tufte, vet at det er mulig. Hun har erfart at gründere som får god bistand klarer seg langt bedre enn de som ikke får den riktige hjelpen.

– Her hos ScaleUp Lillestrøm jakter vi på suksess i et internasjonalt marked for leietakerne våre. I et sosialt kontorlandskap for gründerbedrifter i vekst, er vi også opptatt av kunnskapsdeling på tvers av fagområder, forteller Tufte som i tillegg jobber som prosjektleder i Kunnskapsbyen Lillestrøm.

Hun har sett hvordan det kan spire og gro, og vet hvordan hun best skal legge til rette for start up-bedrifter. For fem år siden etablerte Kunnskapsbyen det første gründerinitiativet på Nedre Romerike – Business Lillestrøm. Med seg på laget i starten hadde de Akershus fylkeskommune, Skedsmo kommune og LillestrømBanken.

 Kontorlandskap på "toppen av Lillestrøm" med utsikt over byen. Tanken er at det skal være både varmt, innbydende og representativt - en motpol til det stereotype "hippe" gründerkontoret. Foto: Schibsted Brand Studio
Kontorlandskap på "toppen av Lillestrøm" med utsikt over byen. Tanken er at det skal være både varmt, innbydende og representativt - en motpol til det stereotype "hippe" gründerkontoret. Foto: Schibsted Brand Studio

Måtte utvide for å ta unna

Nærmere 100 virksomheter har så lagt vært innom Business Lillestrøm. Tilbudet ble så populært at virksomheten måtte utvide og flytte til nye, større og mer sentrale lokaler.

Nye bedrifter kom til og behovet for kontorplasser fortsatte å øke. Flere oppstartselskaper trengte dessuten hjelp for å innrette seg mot et internasjonalt marked. Dermed oppstod ideen om ScaleUp Lillestrøm.

Kristin kontaktet OBOS og sikret seg kontorlokaler i toppetasjen på det nye, moderne næringsbygget «Portalen» – med utsikt til Nitelva og Øyeren.

– Her har vi også fått med oss inkubatortjenestene til Kjeller Innovasjon. Med vår sterke satsing på kunnskapsbaserte arbeidsplasser, sørger vi også for at Lillestrøm-regionen fortsetter å være attraktiv for gründere og arbeidstakere, sier Kristin Uvaag Tufte.

Vil snu trenden

Ifølge Innovasjon Norge mislykkes så mange som 75 prosent av norske gründere. Sånn kan det ikke fortsette, mener Kristin Uvaag Tufte. Gjennom ScaleUp Lillestrøm har hun fått tilgang på verktøyene som må til for å hjelpe gründerbedriftene gjennom den vanskelige oppstartsfasen.

– Dette er trinn to i den samlede gründersatsingen til Kunnskapsbyen Lillestrøm. Her tilbyr vi både kontor og bistand til gründerbedrifter som er ute av startgropa og skal videre. Vi har et spesielt fokus på de som skal vokse ut i det internasjonale markedet, forteller Kristin Uvaag Tufte.

I ryggen har hun også Kunnskapsbyen Lillestrøm sitt nettverk av bedrifter, utdanningsinstitusjoner og myndigheter, som alle ønsker å satse på gründerne.

Skreddersydde lokaler

 Daniel Dalsborg i Level 9, trives godt i Scale Ups lune og moderne lokaler. Foto: Schibsted Brand Studio
Daniel Dalsborg i Level 9, trives godt i Scale Ups lune og moderne lokaler. Foto: Schibsted Brand Studio

Sammen med prosjektselger Geir Laget i AJ Produkter, fikk Kristin Uvaag Tufte laget et gjennomført og funksjonelt arbeidsmiljø i de nye lokalene i Portalen. Thomas Moen i databedriften Lillebakk er en av dem som har flyttet inn – og som trives veldig godt.

– Jeg liker den nordiske stilen her. Det er hyggelig å komme på jobb. Når alternativet hadde vært et ensomt hjemmekontor, er det gull verdt med tilhørigheten og det sosiale her. Selv om vi faktisk er konkurrenter på noen områder, sier Thomas Moen, med et skråblikk på kollega Daniel Dalsborg.

Dalsborg er salgs- og markedsansvarlig i Level9, en annen leietaker i kontorfellesskapet.

 Kjell Ivar Bache og Solveig Hagen Nilsen er to som helt bevisst har valgt å være en del av et gründermiljø. De har etablert BioBag, en bedrift med rundt 150 ansatte, som leverer miljøvennlig plast. Foto: Schibsted Brand Studio
Kjell Ivar Bache og Solveig Hagen Nilsen er to som helt bevisst har valgt å være en del av et gründermiljø. De har etablert BioBag, en bedrift med rundt 150 ansatte, som leverer miljøvennlig plast. Foto: Schibsted Brand Studio

– Et miljø som dette gir et nettverk man ellers ikke ville fått, sier han. – Beliggenheten er perfekt, med både hoteller, jernbanestasjon og Norges Varemesse rett over veien, sier han.

Øyner synergivekst

Kjell Ivar Bache og Solveig Hagen Nilsen er to som helt bevisst har valgt å være en del av et gründermiljø. De har etablert BioBag, en bedrift med rundt 150 ansatte, som leverer miljøvennlig plast

– Ved å være i et slikt gründermiljø lærer vi ting av de andre faggruppene som vi kan ta med oss inn i vår virksomhet. Kanskje kan vi få felles kunder, eller utvikle produkter på tvers av bedriftene? Jeg tror virkelig at her kan én pluss én her bli mer enn to, sier Kjell Ivar Bache, konsernsjef i BioBag.