Annonsørinnhold:

Juul Arthur Ribe Rudihagen og Haakon Jensen fra Spleis-teamet. Foto: Spleis.

Slik ble Spleis størst på folkefinansiering i Norge

Publisert Sist oppdatert

I 2016 bestemte SpareBank 1 seg for å ta en posisjon innen folkefinansiering ved å jobbe slik de nye fintech-utfordrerne gjør. Et innovasjonsprosjekt ble til et produkt, og et produkt ble til et selskap. Med musklene til en storbank tok Spleis på kort tid posisjonen som markedsleder innen folkefinansiering i Norge.

Spleis har blitt en tjeneste som vekker begeistring hos idrettslag, organisasjoner og vanlige folk som ønsker å samle inn penger for å realisere små og store drømmer.

– At folk nå har samlet inn over 120 millioner kroner på spleis.no, har satt SpareBank 1 i førersetet på folkefinansiering i Norge. Nå må vi ut å rekruttere igjen, smiler Haakon Jensen, som leder produktutvikling og marked i Spleis.

Les også: Spleis skal ansette designere, utviklere og markedsførere.

Digital produktutvikling i praksis

Fra starten fikk et lite produktteam jobbe selvstendig, autonomt og på utsiden av den eksisterende organisasjonen. Med støtte fra SpareBank 1 fikk teamet demonstrere hvordan digital produktutvikling kan gjøres i praksis. Dette gjennomsyrer kulturen i Spleis i dag.

FRA VAFFELJERN TIL Å REDDE LIV: På kort tid har spleis.no etablert seg blant de ledende plattformene for folkefinansiering i Norge med over en halv million besøk hver måned, hvor folk samler til alt mulig, fra vaffeljern til stamcelletransplantasjoner. Foto: Spleis.

– Digitale produkter som løser konkrete problemer er en effektiv måte å gjøre seg relevant i en tid hvor hele bransjer utfordres av nye ekstremt kundeorienterte utfordrere, forteller Juul Arthur Ribe Rudihagen, produktutvikler og teknolog i Spleis.

Det er ikke mangel på ideer som gjør at store selskap kan slite med å lykkes med innovasjon og produktutvikling.

– For å lykkes er det viktig å rigge seg riktig ved å jobbe tett på kundebehov, ha teknologisk frihet, ikke ha organisatoriske avhengigheter, men heller ha sterkt eierskap og styring fra teamet. Ikke bare er det viktig for å lykkes, men det er også en utrolig inspirerende og spennende måte å jobbe på, hvor man lærer noe nytt hver dag, utdyper Juul Arthur.

For Spleis handler det om å lansere tidlig og ofte, måle hva kundene faktist gjør, og ikke bare hva de sier de skal gjøre. Å være tett på brukerne underveis i utviklingen er en av nøklene til å lykkes.

– Med ekte kunder som bruker løsningen merker du fort om du løser et problem som er verdt å løse, smiler Juul Arthur.

Inspirert av startups

KUNDENS PROBLEM I FOKUS: Eirik Luka, Helen Le og Benedicte Bøhme er alle ekstremt opptatte av hvilket problem man løser for kunden. Det har hjulpet Spleis fra SpareBank 1 til å ta en sterk posisjon på rekordtid. Foto: Spleis.

Selskapet er fortsatt i full utvikling, og det som startet som et innovasjonsprosjekt førte også til etableringen av et nytt selskap.

– Spleis ble allerede fra starten rigget som en startup. Teamet ble nøye satt sammen for å sikre nødvendig kompetanse innenfor forretningsutvikling, design og teknologi. Partneren Bekk bidro med dyktige folk med friske øyne, samt at sentrale bidragsytere i moderorganisasjonen ryddet vei for at teamet kunne gå egne veier og ta kortreiste beslutninger. Alle disse tingene gjorde at vi kunne simulere rammebetingelsene til fintech-selskapene som utfordrer SpareBank 1, sier Haakon.

To og et halv år etter starten så har den lille startupen klart å få kombinasjonen startup og storbank til å bli en av de store styrkene. Spleis er bygget på en lettbeint arkitektur i skyen, et tverrfaglig team, og da prosjektet ble til et selskap i 2018 tok den lille startupen steget å flytte ut av SpareBank 1-bygget. Det var viktig for å kunne bygge en egen Spleis-kultur.

- Jeg liker å si at vi har hastigheten til en startup, og musklene til et finanskonsern. Vi har friheten og fleksibiliteten som teknologistartups ofte har, samtidig som SpareBank 1 gir oss forutsigbarhet, finansielle muskler og distribusjonskraft, forteller Haakon. - Det er også vår viktigste konkurransefordel.

Et voksende team som rekrutterer igjen

Spleis har på kort tid etablert seg som en sentral aktør blant de norske plattformene for folkefinansiering. Tjenesten digitaliserer den tradisjonelle innsamlingen, og gjør det superenkelt for vanlige folk, ildsjeler og organisasjoner å samle inn penger til gode idéer og formål.

Spleis-teamet teller nå totalt 12 personer, som sammen tar alle beslutninger for hva selskapet skal gjøre videre.

- Vi har store ambisjoner, ikke bare om å vokse i markedsandel, men også at vi skal være en driver for at markedet for folkefinansiering i Norge vokser. Derfor jakter vi nå på de aller skarpeste hodene som vil være med på reisen videre, avslutter Haakon.

For er det en ting som er sikkert, så er det at reisen for Spleis og folkefinansiering i Norge akkurat har startet.

Hvis du vil være med å bygge opp Norges beste plattform for folkefinansiering, så søker Spleis for tiden etter fullstack og frontend utviklere, interaksjonsdesignere, markedsførere og produktanalytikere. Søknadsfristen er 24. april. Søk på jobb.spleis.no.