«Det er utrolig gøy å kunne melde om god aktivitet på plattformen om dagen.» sier daglig leder Stine Sofie Grindheim. Fra venstre: Stine Sofie Grindheim, Jens-Petter Tonning, Ole Bernhard Larsen og Håkon Leinan. Foto: Siv-Elin Skoglund, Opplett
Henter millioner til tross for krisetilstander:- «Vi opplever stor pågang»
Hva har smakstilsatt, næringsrikt vann og faktorbasert fondsanalyse til felles? Begge ideene tilhører hver sin start-up som på kort tid har hentet fra 1.4 til over 3 millioner kroner på dealflow.no. Bedriftene satser for fullt i dagens marked, og får med seg både nye og erfarne investorer på laget.
Tar fondsanalyse til nye høyder
NorQuant ble startet med som visjon å hjelpe investorer oppnå bedre resultater gjennom en forskningsbasert, regelstyrt tilnærming til investeringer.
Det som gjør NorQuant unikt i en kommersiell sammenheng, er global markedsledende kompetanse på faktorforvaltning blant annet fra Oljefondet. NorQuant bruker denne markedsledende kompetansen optimalt ved å automatisere analysene og skalere de via moderne kostnadseffektive, cloud-løsninger.
Hvorfor trenger vi en tjeneste som NorQuant?
«I dag spiser kostnadene for mye av fondenes avkastning. Det er også umulig å vite på forhånd hvilke fond som vil gjøre det bra. I 2018 konkluderte Forbrukerrådet med at flaksen avgjør lønnsomheten. Ikke forvalternes ferdigheter. Det er altså dyrt å forvalte penger på den måten og uforutsigbart om det lykkes. NorQuant skal løse disse problemene, sier CEO Thomas Nygaard»
NorQuant har også blitt tildelt 14 MNOK til et forskningsprosjekt i samarbeid med SINTEF og Nord universitet. Prosjektet skal undersøke hvordan klimaforandringer påvirker aksjemarkedet, og hvordan bærekraftige ESG-investeringer kan sikres lønnsomhet.
Et smakfullt og næringsrikt alternativ til flaskevann
Fagjuryen hos Finansavisen har kåret Vitawater som et av Norges mest spennende vekst-selskaper. Selskapet er ferdig med den tunge utviklingsfasen, har testet ut konsept og produkt over flere år og opplever nå sterk vekst.
«Vitawater leverer Norges beste løsning for vann på arbeidsplassen, et konsept vi kaller Waterwell. Vår misjon er å skape et smakfullt og næringsrikt alternativ til dagens flaskevann og leskedrikker, og vi ønsker å bidra til en verden uten plastflasker. Vi sørger for at bedriften og dens ansatte har tilgang på rent, filtrert og iskaldt vann med valgfri tilsetning av smak, vitaminer og energi, sier daglig leder Bjørn Solheim»
Finansavisen søkte sommeren 2019 etter gründerselskaper som ville konkurrere om å bli Norges neste Vext-selskap. 20 selskaper ble plukket ut av søknadene til å møte på pitcheaudition, og Vitawater kom videre herfra som en av 10 finalister. Selskapene som kom videre er de panelet tror har størst vekstpotensiale i 2020 på bakgrunn av forretningside, produkt og skalerbarhet.
Hva er unikt med Waterwell sammenlignet med andre?
«Dette er den beste løsningen på markedet for bedrifter som vil at de ansatte skal drikke mer sunt vann eller gå ned på det daglige kaffeforbruket. Vannet har ingen kalorier og er ikke tilsatt sukker. Det iskalde vannet leveres i en smartflaske av stål slik at vi sparer miljøet for unødvendig bruk av engangsflasker. Flaskene kan også personaliseres til hver enkelt kunde, sier Solheim».
Hvordan ser du for deg utviklingen i selskapet fremover?
«De neste årene vil vi være den største leverandøren av smakstilsatt vann på markedet, neste skritt for selskapet er å utvide salget til nye land, i første omgang i Europa. Dette vil bli gjort i en kombinasjon av tredjepartsforselgere og egen salgsorganisasjon, sier Solheim»
Opplever stor pågang
Til tross for urolige tider er det god investeringsvilje på dealflow.no. Mange ser ut til å foretrekke en heldigital løsning som er enkel å bruke både for investorer og bedrifter.
«Det er utrolig gøy å kunne melde om god aktivitet på dealflow.no om dagen, sier daglig leder Stine Sofie Grindheim.»
Er du nysgjerrig på noen av selskapene som nå er åpen for investering? Les mer her.