Annonsørinnhold:

Kunden manglet kvitteringer for 280 000

Publisert Sist oppdatert

Linda-Mari Hatmosøy er regnskapsfører i det Ålesund-baserte regnskapsbyrået Flytsona. Hun trenger ingen betenkningstid når hun blir spurt om hva som er den største utfordringen i jobben hennes som regnskapsfører:

«Kvitteringer! Uten tvil.»

Denne lille lappen som har det med å bli borte akkurat når man trenger den. Til frustrasjon for kvitteringens eier selvfølgelig, men også for regnskapsføreren, som ofte må ta til takke med rollen som tante Sofie.

Sliter du med å holde styr på kvitteringene selv? Sjekk ut Folio

Mas, mas, mas

«Regnskapsføreren må purre og vente, og purre en gang til. Sånn holder vi på mens tiden går. Det er kjedelig både for oss, og for kundene, som må gå ut av det de egentlig driver med.»

Men, ting går heldigvis fremover!

«Folio er noe av det første vi ber nye kunder skaffe seg», sier Linda.

Aldri mer kvitteringer på avveie!

Med en bedriftskonto fra Folio, får kunden et push-varsel når penger går ut av bedriftskortet. Da trenger de bare å trykke på den. Bokføringen gjør de unna selv i appen, og det på få sekunder. Det hele er så enkelt at det raskt blir en vane.

«For meg som regnskapsfører er det fantastisk. Jeg logger meg bare inn i Folio og laster over alle ferdige transaksjoner, med tilhørende bilag, rett over i regnskapssystemet.»

Sånn fungerer Folio for regnskapsførere

«Jeg tror ikke at det egentlig er noen regnskapsførere som vil at kundene skal bruke et tradisjonelt bedriftskort. Vi foretrekker faktisk heller utlegg da, fordi det i det minste gir kundene en motivasjon i å få pengene tilbake!», sier Hatmosøy.

Disse kundene roter mest

«Problemet med kvitteringer gjelder nesten alle som bruker et vanlig bedriftskort, men jeg vil si at det finnes en type som ofte er verre enn andre. Unge menn som jobber ute i felten! Jeg hadde en kunde som ringte meg i høst. Jeg har dritt meg ut, sa han. Da jeg logget inn så jeg at han manglet 280 000 kroner i bedriftskvitteringer på ett år! Han visste ikke at han måtte skatte for disse utgiftene om han ikke fant bilagene. Vi klarte å spore opp mye, men det ble en dyr lekse.»

– Taper dere ikke inntekter på at kundene bruker Folio til bilagsføring?

«Nei, vet du, vi opplever motsatt effekt, sier Hatmosøy selvsikkert. «Vi ser at kundene får større tillit til oss og bruker oss mer til rådgivning og andre tjenester. Dette gjelder også for små selskaper uten et stort budsjett.»

Regnskapsbyrået Flytsona startet opp i oktober 2020, og bare få måneder etter hadde de over 60 kunder! Sammen teller de tre ansatte. Bjørn Eilertsen (daglig leder), Anita Baade Tryggestad (autorisert regnskapsfører og konsulent) og Hatmosøy som er regnskapsfører selv.

For Flytsona er noe av det aller viktigste å være tilgjengelig for kunden.

«Folk forteller ofte at regnskapsføreren deres bruker mange dager på å svare dem på e-post. Det er for lang tid!», sier Hatmosøy.

Tid nok til å være knallgode regnskapsførere

Digitaliseringen av regnskapsbransjen har vært en snakkis blant fagfolk i årevis, men mest fra regnskapsførerens ståsted. Linda mener dette perspektivet blir for ensformig, fordi disse tingene henger sammen. I Flytsona ser de på seg selv mer som en partner enn kun en tjenesteleverandør.

«Vi tenker at jo mer tid kundene får lov til å bruke på sin kjernevirksomhet, uten å bekymre seg for slike ting som kvitteringer, jo bedre er det, også for oss som kan hjelpe dem med å bygge bedriften. Det å være en god rådgiver er også å anbefale gode verktøy», forklarer Hatmosøy.

Ikke en vanlig kvitteringsapp

Flere regnskapssystemer gir kundene muligheten til å laste opp kvitteringene selv i en app, men med Folio er det annerledes. Folio er en bedriftskonto, med flere smarte funksjoner for eiere av små bedrifter. Mange bedrifter bruker Folio som eneste konto. Andre bruker den kun for kortets del, mens de har en annen bedriftskonto ved siden av.

Det koster bare 69 kr i måneden å bruke Folio-kortet! Bedriftskontoen er gratis

«Det jeg liker veldig godt er at Folio sier ifra om at kundene må laste opp kvitteringen hver gang de bruker penger. Jeg vet jo hvordan det selv. Det å få den dytten til å gjøre med én gang er helt avgjørende for at det blir gjort.»

Kommer med en oppfordring til regnskapsbransjen

«Det jeg tenker kundene skal kunne forvente av oss er at vi bryr oss om at de skal gjøre det best mulig», understreker Hatmosøy.

Hun avslutter med en oppfordring til andre regnskapsførere.

«Jobb aktivt for digitalisering av regnskap for kundenes skyld, isteden for å bare tenke på at vår jobb skal bli mer lønnsom. Hjelper du kundene med å få en lettere hverdag vil de få tillit til å bruke deg til rådgivning og andre tjenester enn den maskinelle jobben. Spill på lag, og bli en person de ser at har interesse i at de lykkes. Det tror jeg bare blir viktigere og viktigere!»