Annonsørinnhold:
Økte kundegrunnlaget med lokal valuta: mener automatisering er nøkkelen også for små og mellomstore bedrifter.
At det er lurt å la kunden handle i sin lokale valuta, er gründerselskapet iDeal of Sweden et bevis på. Men denne strategien viste seg å være tidkrevende, inntil de i samarbeid med Nordea startet med automatisert valutahåndtering.
– For å lykkes er det avgjørende å tenke raskt og ta valg som resulterer i vekst, både i omdømme og profitt, sier CFO i iDeal of Sweden, Joakim Grip.
Det svenske selskapet selger telefondeksler og –tilbehør, og har på få år blitt en av Nordens raskest voksende bedrifter.
Ifølge gründerne selv, har smart teknologi vært avgjørende for den kraftige veksten.
Kundevennlig prisstrategi
For de svenske gründerne har brukervennlighet vært en strategi fra start.
Det skal være lett å kjøpe produktene, og det innebærer blant annet at kundene får handle i sin lokale valuta.
– Uansett hvor i verden kunden befinner seg, skal ikke den oppgitte valutaen være et hinder for å fullføre kjøpet. Det er et mål for oss at kunden alltid skal forstå hva produktet koster, sier Grip.
CFO-en mener dette valget gjør kjøpsprosessen lettere for kunden, øker konverteringsfrekvensen og lønnsomheten i bunnlinjen.
Automatisert suksess
Tidligere betydde denne strategien i praksis at selskapets økonomiavdeling håndterte alle valutavekslingene manuelt. Siden selskapet selger produkter til mange ulike land, var det regelmessig behov for å flytte og veksle valuta fra ulike kontoer.
Etter at selskapet har begynt å ta i bruk Nordeas AutoFX, er vekslingsprosessen fullstendig automatisert og optimalisert. Når bestemte vilkår er møtt, utfører AutoFX valutaveksling for iDeal of Sweden.
«Nå skjer veksling av valuta regelmessig og automatisk, det krever mindre manuelt arbeid og vi har minimalisert risikoen for menneskelige feil»
Joakim Grip, CFO iDeal of Sweden
Sparer tid og penger
Nordea og valutaekspertene i Nordea Markets har jobbet med iDeal of Sweden siden i fjor. På det tidspunktet omsatte selskapet i en voldsom fart, på ”Black Friday” samme år gjorde iDeal of Sweden 11 handler i sekundet. Med salg til over 100 forskjellige land er det lett å tenke at det går mye tid til håndtering og veksling av valuta. Men ved hjelp av AutoFX er ikke det lenger tilfelle siden roboten tar den jobben.
For gründerne er det blitt frigjort mer tid til det de helst vil jobbe med. Når selskapet ikke lenger trenger å sette av tid og arbeidskrefter til veksling av valuta, ser de resultater: flere gjennomførte handler og tid til å videreutvikle selskapet.
Håvard Lindtvedt i Startup & Growth i Nordea har jobbet med mange selskaper som opplever rask vekst. - Det spiller ingen rolle om utenlandsk valuta er en stor eller liten del av virksomheten – det kan likevel lønne seg å gjøre valutavekslingen hjemme og ta i bruk AutoFX. Hvis du driver med import eller eksport av varer eller tjenester, gjør du lurt i å sette opp en effektiv løsning fra dag én. Smart valutaveksling øker konkurranseevnen din samtidig som du reduserer risiko og kan bruke mindre tid på administrasjon, forklarer han.
I Nordea ligger vi helt i teten når det gjelder automatisering, og vi tilbyr løsninger fra de helt grunnleggende til de mest avanserte. Snakk med oss – vi hjelper deg med å finne den beste løsningen for deg og bedriften din.
Vil du vite mer om valutastrategiene til iDeal of Sweden? Les mer her.
Tre råd fra Nordea
Selger du til utlandet: Når kunden får betale i sin lokale valuta vet de akkurat hva varen koster. En enklere kjøpsprosess hjelper bedriften din å øke salget.
Kjøper du fra utlandet: Når du betaler leverandører i deres lokale valuta, er det ikke behov for utenlandske leverandører å kreve risikotillegg knyttet til kursendring. Dermed er din bedrift bedre posisjonert når dere skal forhandle om pris.
Automatisering: Frigjør ressurser og spar tid og penger ved å automatisere valutavekslinger. I tillegg fjerner du risikoen for menneskelige feil.