Annonsørinnhold:

Camilla Watz-Johannessen, Kristian Riis, og Ariane Bucquet-Pousette.
Camilla Watz-Johannessen, Kristian Riis, og Ariane Bucquet-Pousette.

Hvorfor bør du investere i kreativ næring? Tre fra det nordiske investormiljøet om hvorfor fremtiden avhenger av kreativitet

Hvilken hobby, TV-serie eller musikk har engasjert deg i det siste? Covid-19 har utfordret oss alle til å radikalt omforme hverdagen vår, men noen elementer sitter igjen – og har kanskje fått større betydning i løpet av det siste året.

Publisert Sist oppdatert

Tenk etter selv: I løpet av en helt vanlig dag bruker mange av oss teknologi på flere ulike plattformer.

Kanskje vi hører på musikk eller podcaster om morgenen, har på TV-en i bakgrunnen mens vi sitter på hjemmekontor, tar bilder med diverse fotoapper når vi går en tur, før vi går hjem og avrunder kvelden med en Netflix-serie og et onlinespill.

For mange av oss er det nettopp disse kreative produktene som gir ‘farge’ til livet – som får oss til å smile, le, gråte, og som gir oss samtaletemaer i lunsjen. Samtidig tenker ikke alle over at de i mange tilfeller følger en uskreven “fem om dagen”-regel for kreativ næring: Fem kreative produkter om dagen – da har vi ofte hatt en innholdsrik dag.

Innovasjon Norge forteller på sin nettside at begrepet «kreativ næringer» brukes bredt – og omfatter muligheter innen ulike områder som: Arkitektur, industridesign og håndverk, motedesign, klær og tekstil, visuell og utøvende kunst, gaming og videospill, VR, AI og AR, film, radio, video, TV, fotografi og musikk, bøker og forlagsvirksomhet, kunst og kulturarv.

– Nærmere hverdagen enn noe som helst annet

Camilla Watz Johannessen er Rådgiver og Partner i Superblaise og tidligere CEO av 657 Oslo. 657 er Norges største co-workingarena for kreative gründere og Creative Tech, med 220 medlemmer i Oslo sentrum. Hun trekker frem at en økende grad av mangfold blant investorene, der blant annet kvinner etterhvert tar større og viktigere roller.

– Det blir naturlig en mer mangefasettert investorgruppe etterhvert som antallet investorer vokser, og det kan være en fordel for kreativ næring. Hvis du gründer en startup som for eksempel jobber innen MusicTech, gjelder det å finne investorer som forstår musikkbransjen og tar den seriøst – da er det viktig å ha et bredt investormiljø å velge fra, sier Johannessen.

Hun mener det er en generelt økende interesse for kreativ næring, og at det samtidig kommer en profesjonalisering av bransjen. Det er mange som jobber for å øke oppmerksomheten rundt de ulike næringene, men foreløpig har ikke det brede lag av investorer vist interesse.

– Fordi vi alle har et så tett forhold til bransjene innen kreativ næring på fritiden, blir det nærmest sett på mer som hobbyer enn som business. Det gjelder alt fra mote, film, TV, musikk, gaming og bøker. Det er mye undervurdert teknologi i mange av segmentene innen kreativ næring, sier Johannessen.

Innovasjon Norge og Startup Norway er sterkt engasjerte i å få frem flere kreative startups og investorer. I denne anledning skal det arrangeres et todagers Creative Startups Roundtable i april, der kreative startups får muligheten til å møte investorer som vil lære mer om den kreative næringen. Klikk her for å lese mer om Creative Startups Roundtable, og for å melde deg på som investor!

– Vi må alle være en del av løsningen

Kristian Riis er partner NordicLA, Volcano and member of the byFounders Collective. Både NordicLA og Volcano er involvert i kreativ næring: NordicLA er en brobygger mellom Norden og Los Angeles for både kreative og kunstnere, store virksomheder, startups og det offentlige. Volcano arbeider på tvers af den kreative industri gjennom en rekke virksomheter. byFounders Collective består av de mest fremgangsrike gründerne og nøkkelpersonene innen startups i Norden og Baltikum. Riis ønsker et godt dansk miljø for at investorer kan lære mer om hvordan kreative startups tenker og arbeider.

Riis forteller at det ikke er et skikkelig miljø for kreativ næring i Danmark – altså ikke noe sted hvor startups og investorer kan samles for å lære av hverandres kompetanse innen kreative næringer. Han mener investorene i større grad bør innse hvor avhengige vi alle er av kreativitet, kunst og kultur.

– Det er en bunnlinje som handler om å leve et godt og meningsfullt liv. Med corona har vi nå funnet ut at når den kreative kulturen og bunnlinjen forsvinner, så er kreativ næring ikke bare moro og ‘icing on the cake’. Det er faktisk oss selv som forsvinner: Det interessante med kreativ næring er at det er det en god del av dem som gjør det moro å leve. Det er det du bruker din fritid på, det er det som inspirerer deg, og det er det vi har bruk for.

Riis savner blant annet et sterkere fokus på hvor viktige kreative evner er for å skape virkelig revolusjonerende innovasjoner.

– Jeg vet det er mye som skjer innen grønne investeringer, og det er en omstilling der. Men det går ikke raskt nok, og mitt perspektiv er at hvis vi skal lykkes med å skape en felles fremtid, så må vi alle være en del av løsningen. Vi kan ikke vente på at politikere og forskere skal løse det for oss. Så jeg ser kreativ næring som et sentral ledd i den utviklingen vi trenger: Hvis vi skal skape bærekraftige løsninger, så må vi være meget innovative. Og noe av det mest innovative, er der man kan tenke kreativt.

– Når pandemien er over skal vi endelig sees igjen

Ariane Bucquet-Pousette er Project Lead Manager for Startups hos Invest Stockholm. Selskapet er et investeringsbyrå i Stockholm, og arbeider blant annet med å hjelpe startups og investorer å komme i kontakt med de rette businessmiljøene i Stockholm. Sverige er kjent som fødelandet til innovasjoner som Spotify, Volvo, Klarna, Minecraft, Skype, Kry og Voi, men svensk kreativ næring sliter likevel ofte med å vekke investorenes interesse. Dette i likhet med kreativ næring i Norge og Danmark.

– Samtidig som jeg gleder meg til å oppleve kreativ næring etter pandemien, vil jeg gjerne også ha et godt tilbud innen kreativ næring allerede nå. For mange av oss er kreativ næring en stor glede i denne situasjonen. Samtidig ønsker jeg meg ikke en fremtid der vi kan ha virtuelle møterom online. Når pandemien er over skal vi jo endelig sees igjen! Jeg gleder meg til å klemme folk, røre ved folk, høre dem le og skrike, og nyte livet.

Norge og Sverige sammenlignes stadig, men det svenske startupmiljøet har enn så lenge fostret flere store suksesser. Bucquet-Pousette fremhever verdien kreativ næring har i byggingen av det svenske startupmiljøet.

– Uten kreativ næring i Stockholm, kunne man ikke investert i teknologi her i Sverige. Svenske innovasjoner og startups lykkes godt fordi vi har en miks av folk. Mitt råd til investorer er å lære mer om de kreative og kulturelle næringene, og å tenke et steg tidligere enn når du allerede har investert i et tradisjonelt tech-selskap. Hva hvis du hadde investert i et kreativt selskap i stedet? Da hadde du vært en multi-millionær nå.

Kreativ næring er i stadig utvikling – det ligger i navnet: Det er vanskelig å forutse hvor kreativiteten vil gå i fremtiden, og hva som vil være “det neste store” om ti år. Samtidig er det en klar tendens at kreativitet ikke er i ferd med å bli mindre viktig – tvert i mot. Vi blir stadig mer avhengige av både folk og selskaper som ikke lar seg begrense til å tenke innenfor “boksen”, men i stedet tenker utenfor den.

Er du en kreativ startup og ønsker å møte relevante investorer? Bli med på vår Creative Startups Roundtable ved å klikke her.