Annonsørinnhold:

Selvpubliserte fageksperter er en megatrend

Publisert Sist oppdatert

Den raskeste veien til å en anerkjent fagekspert er å ha skrevet en bok om temaet. En bok bidrar til å bygge personlig merkevare og promotere bedriften din.

Kristin Over-Rein, gründer og daglig leder av indieforfatterplattformen BoldBooks.
Kristin Over-Rein, gründer og daglig leder av indieforfatterplattformen BoldBooks.

– Som fagekspert har du alt å vinne på å gi ut en bok på eget foretak, sier Kristin Over-Rein, gründer og daglig leder av indieforfatterplattformen BoldBooks. – Du vet best selv hvem målgruppa di er, og du har allerede et nettverk av kunder og et fagmiljø du kan markedsføre boka til. Du kan brande boka med egen logo, og beholder full kontroll, rettigheter og alle inntekter av boksalget selv.

– En slik bok ofte er en del av en langsiktig satsing, på egen bedrift eller karriere. Innholdet i boken er så tett knyttet til fagekspertens karriere at det gir mening å holde rettighetene selv og ikke selge dem videre til et forlag, sier Over-Rein.

Skrev bok for å bygge troverdighet

En av dem som har debutert som forfatter for å skape tillit overfor kundene sine, er Tom Solstad. Som konsulent i tyske Simon-Kucher & Partners og i Business Manager i Telenor har han har bistått selskaper med å se de store linjene. Det er en kunst å lage forretningsplaner som er holdbare på lang sikt. Ingen vet jo hva fremtiden vil bringe.

– Før bedriftene gjør store investeringer som går over mange år, vil ledelsen naturlig nok forsikre seg om at den er lønnsom. Selv om fremtiden er ukjent, har vi noe som kalles megatrender, sier Solstad.

– Ofte er mange trender ganske sikre. Vi vet at befolkningen blir eldre. Vi vet at batteriprisen faller. Vi vet at datakraft blir billigere. Ved å se på de store, langsiktige trendene som har vart i noen år og som vil vare i ti år til, kan man fort se fremtidig utvikling. Når man har sett denne, er det neste skrittet å forberede bedriften på de endringene som kommer.

Tom Solstad, konsulent i tyske Simon-Kucher & Partners og i Business Manager i Telenor.
Tom Solstad, konsulent i tyske Simon-Kucher & Partners og i Business Manager i Telenor.

Etter hvert har Tom Solstad tilegnet seg en solid kunnskap om disse megatrendene. Han var klar for å begynne å holde foredrag og gi råd til bedrifter som ønsker å lære mer om megatrender og hvordan de kan utnyttes forretningsmessig.

– Det fantes få bøker om megatrender på markedet, og mye var utdatert. Jeg innså at ved å selv skrive en bok om emnet, ville jeg bygge troverdighet som fagekspert, og samtidig underbygge og markedsføre virksomheten min.

Ville ha kontroll og fortgang

Han vurderte å kontakte forlag, men følte at konseptet falt mellom to stoler. Boka var hverken akademisk eller underholdning. Den skulle være lettlest, og samtidig nyttig. Men uten kjedelige fotnoter. Samtidig var han opptatt av å få boka raskt ut i verden.

– Jeg valgte å gi ut boka selv fordi fortgang og kontroll er viktig for meg. Forlag bruker fryktelig lang tid.

Solstad jobbet målrettet med utgivelsen, ved siden av jobb, familie og andre aktiviteter.

– Jeg satte av en time hver dag for å skrive og for å gjøre research. I og med at jeg har familie, har jeg enten gjort dette tidlig på morgenen eller sent på kvelden. Selve skrivingen og research brukte jeg ett år på. Den siste biten hjalp BoldBooks meg mye med. Her fikk jeg profesjonell bistand fra redaktør, språkvask og liknende.

Break even etter to måneder

På spørsmål om bokutgivelsen ikke har gått ut over businessen, sier han tvert imot:

– Manusskrivingen har påvirket forretningsutviklingen positivt, fordi jeg har blitt nødt til å sette meg bedre inn i kundeperspektivet og hvordan jeg best kan spisse og kommunisere budskapet mitt. Jeg har også utviklet meg faglig, siden jeg gjennom researchen oppdaget nye trender i en verden i rask utvikling.

Solstad investerte i kvalitet i alle ledd, og brukte rundt 50 000 kroner på bokutgivelsesprosessen. Allerede to måneder etter lanseringen nådde han break even.

– Jeg solgte 150 bøker til 350 kroner direkte til personer i eget nettverk, uten noen form for annonsering. Alt over dette går rett i lomma. Det er ingen tvil om at dette er en lønnsom investering fordi boka gir meg troverdighet som konsulent og foredragsholder.

Oppmerksomhet utenfor eget nettverk

Forfatteren har foreløpig ikke brukt hverken tid eller penger på markedsføring, men har lagt ut smakebiter fra boka på Linkedin og Facebook.

– Det viktigste boka har gitt meg er oppmerksomheten fra folk utenfor eget nettverk, når innleggene har blitt likt og delt videre.

Til andre gründere og forretningsfolk som vurderer å gi ut sin egen bok sier Solstad:

– Kjør på! Det å skrive bok er lærerikt og gøy, og gir deg kred som fagekspert.

Han jobber allerede med en oppfølger med bruk av case studies og en oversettelse til engelsk for salg på Amazon. Neste bok regner han med vil gå enda enklere, etter alt han har lært med den første utgivelsen.

– Profesjonell selvpublisering kan jo også sies å være en megatrend, sier Solstad. Det at man kan publisere sine egne ideer og kreasjoner uavhengig av å ha et større selskap i ryggen, det er jo den veien verden går. Kostnadene er mye lavere enn før, og i dag er det mulig å nå ut til hele verden (på engelsk) for en slikk og ingenting. Oppsiden er enorm.

Bruk boka til å posisjonere deg på kvalitet

– Når du skal gi ut en faglitterær bok, trenger du kvalitetssikring for å fremstå profesjonell og oppnå gode salgsresultater og effektiv merkevarebygging, sier Kristin Over-Rein, gründer og daglig leder i teknologiselskapet BoldBooks.

– Gjennom plattformen vår får du tilgang til de samme fagfolkene og tjenestene som forlagene har, og kan koordinere din egen utgivelse, ved hjelp av digitale styringsverktøy og rådgivere. Du kan derfor gi ut en bok som oser kvalitet både i førsteinntrykk og etter gjennomlesing. Boka og bedriften forsterker og kompletterer hverandre, og bygger ditt image som fagekspert.

Fakta om bokutgivelse via BoldBooks

BoldBooks er et teknologi-/plattformselskap innen bokbransjen, som er støttet av Innovasjon Norge, Kulturrådet, Forskningsrådet og nesten 200 private investorer.

Formålet er å formidle alt av tjenester for en profesjonell bokutgivelse, og tilby verktøy og rådgivere som støtter forfatteren gjennom hele prosessen fra idé til ferdig bok.

Forfatteren gir ut boka på eget forlag og beholder rettigheter, kontroll og inntekter. Boka designes med eget navn/firmalogo/forlag på coveret.

Gå til boldbooks.no for å få et prisestimat på ditt bokprosjekt eller få en gratis tilbakemelding fra en profesjonell redaktører.