Annonsørinnhold:

Alma Larsen og Håvard Lindtvedt fra Startup & Growth i Nordea anbefaler Nordea Boost for å få oversikt over egen pensjon.
Alma Larsen og Håvard Lindtvedt fra Startup & Growth i Nordea anbefaler Nordea Boost for å få oversikt over egen pensjon.

Vet du hva du og dine ansatte får i pensjon?

Publisert Sist oppdatert



Lovendringen «egen pensjonskonto» ble innført 1. januar 2021. Det er en god nyhet for alle privatpersoner som vil få bedre oversikt og mer innflytelse over pensjonen sin. Men har du arbeidsgiveransvar betyr loven også et økt informasjonskrav. Det hjelper Nordea deg med å ivareta.

Selv om pensjon er noe mange synes er komplisert, så er det viktig. 1. januar 2021 trådte en lovendring i kraft som både privatpersoner og arbeidsgivere må være klar over. Lovendringen heter «egen pensjonskonto», og omfatter hele 1,5 millioner nordmenn som har en innskuddspensjonsavtale. Med endringen får arbeidsgivere et økt informasjonskrav for å øke bevisstheten og ekspertisen rundt pensjon for sine ansatte.

En undersøkelse gjennomført for Nordea i november 2020 viser at hele 82 prosent av de spurte ikke vet hva egen pensjonskonto er, så her har arbeidsgivere en jobb å gjøre! Og her har Nordea løsningen. Ved å få de ansatte til å benytte mobilløsningen Nordea Boost, blir informasjonskravet til bedriften ivaretatt.

Test ut Nordea Boost!

– Vi legger til rette for at alle arbeidsgivere med pensjonsavtalen i Nordea, enkelt kan formidle nødvendig informasjon til sine ansatte, sier Alma Larsen i Nordea Startup & Growth.

– I mobilløsningen Nordea Boost får de ansatte oversikt over og bedre forståelse av egen pensjon. Vi visualiserer pensjonen på en helt ny måte, og alle kan enkelt sjekke hva de får i lønn som pensjonist og ta smarte grep for å «booste» pensjonen, forteller Alma. - Det er utrolig gøy å se engasjementet når de får mulighet til å bruke boosten!

Ved innlogging henter Nordea Liv informasjon om pensjonsavtaler fra nåværende og tidligere arbeidsgivere, pensjon fra folketrygden og eventuell egen sparing. Dette brukes til å vise hva de kan forvente å få i pensjon.

– Dette er noe alle lønnsmottagere virkelig trenger, i tillegg til at Nordea Boost dekker informasjonskravet til bedriftene. Det er en tankevekker at i undersøkelsen vi nylig gjennomførte, viste det seg at hele 64 prosent ikke vet hva arbeidsgiveren sparer i pensjon til dem. Dette viser hvorfor innføringen av egen pensjonskonto er riktig, sier hun.

Prøv gjerne Nordea Boost i dag. Du trenger ikke å være kunde i Nordea for å kunne bruke den – den er for alle! Skann QR-koden under med mobilen din og logg inn.










Dette må du vite om egen pensjonskonto

Kort fortalt innebærer egen pensjonskonto at alle får samlet innskuddspensjonen fra nåværende arbeidsgiver og oppspart pensjon fra tidligere arbeidsgivere (pensjonskapitalbevis) på ett sted – alt i en egen pensjonskonto. Pensjonen blir automatisk samlet der nåværende arbeidsgivers pensjonsavtale er plassert i dag. Med lovendringen vil alle få bedre oversikt og også mer innflytelse over egen pensjon.

Vi gjør pensjon enkelt og forståelig

I tillegg til å hjelpe bedrifter med å ivareta informasjonskravet, er Nordea opptatt av å tilby smarte digitale løsninger til administrering og synliggjøring av pensjonsavtalen, sånn at det blir frigjort tid til det som er viktig. Vi vet at administrasjon av pensjonsavtalen må være kjapt og enkelt for bedriftene. I tillegg er det viktig å få synliggjort pensjon som et ansattgode.

– For lønnsmottagere er det viktigere enn noen gang å få oversikt over hva man kan forvente seg i lønn som pensjonist, og å ta nødvendige grep dersom man bør supplere med egen sparing. Alt dette hjelper vi med, avslutter Alma.

Dersom du har arbeidsgiveransvar og ønsker å lese mer om egen pensjonskonto og informasjonskravet du nå har, kan du lese her.

Dersom du er lønnsmottaker og ønsker å teste Nordea Boost eller lese mer om egen pensjonskonto, kan du lese her.