Annonsørinnhold:

7 grunner til at en bok vil gi deg ekspertstatus

Publisert Sist oppdatert

En klassisk måte å få anerkjennelse for ideene sine på er å skrive en bok om det. Som fagekspert kan du etablere deg som en autoritet innen ditt felt gjennom et forfatterskap. Her er 7 grunner til hvorfor du kan oppnå ekspertstatus med en bok.

1. Bli talsperson i media

Vi har alle hørt en programleder uttale: “Med oss i studio har vi NN, som har skrevet en bok om X.” Det kan bli ditt navn og din bok som nevnes i beste sendetid.

Media trenger stadig vekk eksperter til å uttale seg om alle slags saker. Da er det naturlig å ty til de som har skrevet bøker om emnet. Mest nærliggende er selvfølgelig sakprosabøker, men også romanforfattere kan opparbeide seg ekspertstatus gjennom å ha skrevet om et bestemt tema.

I 2018 kom danske Hanne-Vibeke Holst med romanen Som pesten, som handler om en verdensomspennende pandemi. Etter Corona fikk den omtale i flere medier to år etterpå. Man vet aldri når et tema vil komme på dagsorden, og bokprosessen tar tid, så hvorfor ikke satse på å være i forkant?

Kristin Over-Rein, gründer i BoldBooks.

2. Kundene dine får nyttig innhold

En sakprosabok er den ultimate formen for innholdsmarkedsføring. Leserne får for en billig penge tilgang til din kompetanse, tips og råd. Du kan vise hva du kan, og gi bort mye gratis, samtidig som leseren skjønner at du fortsatt har mye å lære bort, som de ikke kan lese seg til. Boka kan for eksempel selges i forbindelse med konsulentvirksomhet, foredrag og kurs, som en del av markedsføringsstrategien din. De som ikke vil ta seg råd til å kjøpe tjenester av deg vil ikke gjøre det uansett, men nå har du i hvert fall tjent noen kroner på en bok og fått spredt navnet ditt til et større publikum.

3. Bli nevnt av andre fageksperter

Din bok kan bli brukt som referanse av andre eksperter innen samme fag. Liker de boka kan de på eget initiativ tipse om den i artikler, foredrag og lignende. En anbefaling av en allerede kjent fagekspert gir tyngde når man skal velge å kjøpe en bok. Du kan også bruke anbefalinger aktivt ved å få en kjent fagperson til å gi en kort uttalelse på coveret eller som forord i boka di.

4. Bli den mest oppdaterte fagpersonen

Mange som skriver bøker opplever at de oppdager nye ting som de ikke ville visst ellers, i løpet av research-prosessen. Man blir oppdatert på siste nytt og får kanskje en dypere forståelse av faget selv også. Man må kunne et tema godt for å kunne forklare det enkelt nok til uinnvidde. Så selve arbeidet med å samle, analysere og trekke ut essensen av et fag er i seg selv en læringsprosess og styrker din kompetanse. Det tilfører ny kunnskap som vil komme til nytte i kundemøter og overfor nettverket ditt.

5. Gjenkjennelseseffekten

Er du glad i formidle deg skriftlig har du antagelig allerede skriftliggjort mye av det du kan i form av bloggartikler, kronikker, kursmateriell og lignende. Da trenger ikke veien å være så lang til å samle og strukturere eksisterende innhold i bokform. Ikke tenk på at det har vært publisert tidligere og at noen kan ha lest det før. Å se teksten om igjen i en ny setting kan tilføre troverdighet, fordi det er noe kjent med det man leser. Noen ganger forstår leseren stoffet bedre ved å fordøye det på nytt.

6. Synlighet i Google

Hvis du utformer nettartikler etter prinsipper for søkemotoroptimalisering vil du rangere høyt i Google dersom du har godt og relevant innhold i forhold til søkebegrepet. Ditt navn vil komme opp når man googler etter en bok om temaet. Du kan ta flere utdrag av boka og gjøre om til nyttig innhold i nettartikler, hvor du i samme tekst kan fortelle hvor de kan kjøpe boka hvis de vil lese mer. Ingen annonser slår effekten av at brukere aktivt har oppsøkt informasjon om emnet du skriver om, blir begeistret for det de leser og vil ha mer.

7. Få ditt firmanavn og logo på coveret

Driver du bedrift er fagkompetansen din så sterkt knyttet til merkevaren at det gir ingen mening å gi fra seg rettighetene til et forlag. Du er den beste til å markedsføre din bok, det er du som har nettverket og kanalene. Ved å gi ut boka på eget forlag (det er veldig lett å registrere forlag), kan boka utgis med ditt firmanavn og logo på coveret, som skaper en ytterligere synlighet for virksomheten din.

I stedet for blindt å gi ifra seg 85 % av inntektene til et forlag, kan man regne på lønnsomheten. Selv ved å satse noen titusener på en profesjonell bokutgivelse skal man ikke selge veldig mange eksemplarer før investeringen når break even.

Det å gi ut en bok om sitt fagfelt bør inngå som en del av en bedrifts merkevarestrategi, spesielt om du driver med ulike former for rådgivning. Del kompetansen din i bokform og få enda et bein å stå på som den eksperten du faktisk er, og kanskje en ekstra inntektskilde.

Fakta om bokutgivelse via BoldBooks

BoldBooks er et teknologi-/plattformselskap innen bokbransjen, som er støttet av Innovasjon Norge, Kulturrådet, Forskningsrådet og nesten 200 private investorer.

Formålet er å formidle alt av tjenester for en profesjonell bokutgivelse, og tilby verktøy og rådgivere som støtter forfatteren gjennom hele prosessen fra idé til ferdig bok.

Forfatteren gir ut boka på eget forlag og beholder rettigheter, kontroll og inntekter. Boka designes med eget navn/firmalogo/forlag på coveret.

Gå til boldbooks.no for å få et prisestimat på ditt bokprosjekt.

Skrevet av av Kristin Over-Rein, gründer i BoldBooks.