Annonsørinnhold:
“I år kommer nettbutikkene til å slite på Black Friday”
Hvert år hører vi om nye rekorder på den store shopping-dagen Black Friday, og i år blir trolig intet unntak. Tvert imot! Største delen av 2020 har for de fleste bestått av hjemmekontor, reiseforbud og smitteverntiltak, noe som har fått konsekvenser for varehandelen. Den nye situasjonen har ført til økt netthandel, noe mange nettbutikker har fått erfare.
10 år med Black Friday i Norge
I år er det 10 år siden shoppingfenomenet «Black Friday» for første gang ble brukt i Norge. Det skjedde fredag den 26. november 2010 på Norwegian Outlet i Vestby. Komplett.no var den første nettbutikken i Norge som introduserte Black Friday, også i 2010.
Black Friday er først og fremst en handelsdag og faller på den fjerde fredagen i november, i år på fredag 27. november. Denne dagen averterer butikker med ekstra gode tilbud og lave priser. Det har blitt vanlig at Black Friday etterfølges av Black Weekend og Cyber Monday på nett, men de siste årene har også Black Week blitt mer vanlig, som vil si at kampanjene varer hele uken.
Hvorfor «Black Friday»?
Det finnes mange teorier og konspirasjoner om hvordan Black Friday oppstod og hvorfor det fikk akkurat det navnet. Den vanligste teorien er at begrepet «Black Friday» stammer fra
børskrakket fredag 24. september i 1986, da prisen på gull sank drastisk og markedet krasjet. Norsk Språkråd har foreslått å kalle dagen for «Svart fredag», men fortsatt blir «Black Friday» mest brukt også i Norge.
Starten på Julehandelen
I moderne tid blir Black Friday sett på som starten av julehandelen, og kan tillegg til å påvirke, også indikere hvordan julehandelen blir. Ifølge Virke falt julehandelen med 4,4 prosent etter Black Friday i 2019. Siden Black Friday faller i forskjellige uker fra år til år, vil det påvirke sammenligningen av ukesomsetninger i ulike år. Det er derimot ikke uvanlig at omsetningen går ned etter en kampanjeuke som Black Week.
Ifølge Dagens Næringsliv den 2. november 2020 går vi mot en historisk julehandel. En bankanalyse viser en forventet økning i handelen i november og desember med 15 prosent, og blant vinnerne er Vinmonopolet, noe som skyldes stengt svenskegrense. Grunnen til den sterke veksten er, ifølge Sparebank1 SR-Bank, at vi ikke kan leve som før i den spesielle perioden som vi alle befinner oss i. Vi kan ikke reise utenlands, vi får ikke brukt barer og restauranter på samme måte og vi tilbringer mer tid hjemme. Alt dette fører til at vi i gjennomsnitt har mer kjøpekraft enn før.
De nasjonale og lokale tiltakene vil uten tvil påvirke måten vi handler på, men vil trolig ikke endre det samlede forbruket. I november og desember 2019 brukte nordmenn 83 milliarder kroner i handelen, mens bankens prognose for i år viser en julehandel på mellom 90 og 100 milliarder. Den store shopping-dagen 27. November, Black Friday, er også inkludert i beregningene.
Klarnas omsetning økte med 19 prosent i 2019
Selv om rabattnivået var cirka det samme i 2018, og hvert sjette produkt hadde gått opp i pris, ble det allikevel satt ny netthandelsrekord på Black Friday i 2019. Denne statistikken kommer fra mer enn 5000 norske nettbutikker som benytter Klarnas betalingsløsninger.
Produktkategoriene som økte mest i 2019 var elektronikk (43 prosent) og mote (25 prosent). Apples Airpods 2 var det mest prissøkte produktet hos Prisjakt.no i 2019. Ifølge Prisjakt.no
var 40 prosent av de 700.000 produktene de overvåker nedsatt i fjor, hvor gjennomsnittsrabatten var på 21,4 prosent, som det også var året før.
Statistikken viser at det var fylkene Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal som toppet netthandelslisten i 2019, mens det ble handlet minst i Aust-Agder og Østfold. I tillegg viser tall fra Klarna at omsetningen for hele Black Week (mandag til fredag) i 2019 økte med 26 prosent sammenlignet med 2018.
Black Friday anno 2019
Apple Airpods 2, Apple iPhone XR (64Gb), Sony WH-1000XM3 hodetelefoner, Polar Ignite pulsklokke og Xiaomi Mi RoboRock S5 robotstøvsuger var de mest prissøkte produktene i 2019. Av 700.000 varer gikk 39,8 prosent ned i pris, mens 15,7 prosent gikk opp i pris.
Fjorårets beste priskupp var Microsoft X-box OneS som hadde 58 prosent rabatt. Aldersgruppen som handlet mest var de mellom 36 og 55, og aldersgruppen som økte handelen mest var de over 56 år. Av de som handlet var 59 prosent kvinner og 41 prosent menn. Tallene er hentet fra Klarna og er basert på mer enn 5000 norske nettbutikker som bruker deres betalingsløsninger. Statistikken er fra Prisjakt.no.
Kosmetikkhandel økte med over 100 prosent
Før koronakrisen foregikk 9 prosent av all kosmetikkhandel i fysiske butikker, blant annet på TaxFree-butikkene i forbindelse med reise. Kun 10 prosent foregikk på nett, men på grunn av reiserestriksjoner er dette i ferd med å endre seg drastisk. Kosmetikk- og hudpleiegiganten BliVakker.no melder om en omsetningsvekst på over 100 prosent for mars og april 2020 sammenlignet med fjoråret. Bedre hjemleveringstjenester kan også ha hjulpet på denne økningen.
Tall fra SSB bekrefter dette og viser at netthandelen, som allerede hadde økt med 6,8 prosent i januar og februar 2020 sammenlignet med året før, har fortsatt å øke. Kolonial.no har hatt rundt 150 prosent vekst sammenlignet med fjoråret, og rett etter lockdown i mars 2020 lå de på svimlende 390 prosent vekst sammenlignet med året før. I september meldte posten om 60 prosent økning i netthandel i andre kvartal sammenlignet med året før. “Vi
tror denne trenden vil fortsette, også etter koronakrisen” uttaler Filip Elverhøy fra Oslo Digital. Han spår også at salget vil øke opptil 80 prosent på Black Friday i år.
Black Friday anno 2020 - nettbutikkene kommer til å slite
“Litt av gimmicken med Black Friday har jo vært det å møte opp fysisk, tidlig om morgenen, stå i kø og vente i spenning. Dette vil nok reduseres kraftig i år med tanke på de strenge smitteverntiltakene”, avslutter han. Med dette spår Oslo Digital at netthandelen vil øke kraftig under årets Black Friday.
Elverhøy tror at netthandelen vil øke så kraftig at nettbutikkene ikke kommer til å klare å holde seg oppe under denne dagen. Han sier videre at det er 2-3 hovedutfordringer butikkene kommer til å slite med. For det første vil det å kunne ta unna trafikken vil være vanskelig for mange. Selv de største må ty til nødløsninger som venterom på nett, noe som ikke burde være nødvendig i 2020. For det andre kan det å holde lagersaldo oppdatert være svært vanskelig med mange tusen salg i timen. I tillegg vil det å oppdatere sidene med nye priser, produkter og kampanjer under stort trykk kreve at det er gjort en god jobb i oppsettet av nettbutikken.
“Dersom de fysiske butikkene skal kunne ta opp konkurransen, må de gjøre noe annerledes. Det må være noe som lokker forbrukerne ut av det trygge hjemmet og inn i butikken. Dette blir en vanskelig nøtt å knekke med tanke på de nye restriksjonene med munnbind, god avstand og maks antall personer som er tillatt i en butikk”, forklarer Elverhøy. “Cluet er å komme seg på nett med profesjonalitet og styrke dersom man allerede ikke er der. Med profesjonalitet mener jeg at du må være bedre enn dine konkurrenter på SEO. Vil du være best, personaliserer du ikke bare produktanbefalinger, men hele designet ditt. Rask levering er like selvfølgelig som en god mobilløsning og ikke minst; du må ha en klar kommersiell strategi; hva trekker du kunder med og hva sørger for inntjeningen. Her er Amazon bedre enn de fleste av oss på tilbehør, se og lær”, oppfordrer Elverhøy. Og til sist ønsker han alle lykke til med den store handelsdagen!
Les mer om Oslo Digital på www.oslodigital.com
Ta kontakt på e-post eller telefon for en uforpliktende samtale: contact@oslodigital.com 40206040.
Følg Oslo Digital på sosiale medier: