Mer innhold fra 657:
Empty article - Title
Empty article - Subtitle
Annonsørinnhold:
2020 handlet for mange om permitteringer, konkurser, og restriksjoner på friheten vår som vi holder så kjær. Våren 2020 ble en stille og rolig tid preget av usikkerhet, uforutsigbarhet og lite handling, men ikke for menneskene bak annerledesbyrået Oslo Digital. Og nå fyller de ett år.
Oslo Digital ble stiftet i starten av 2020 av Filip Elverhøy og Edmond Yang med formål om å være det byrået som de begge savnet i en bransje full av byråer.
– Vi savnet noen som virkelig forstod driverne, metodene og tankesettet i digital handel, forklarer Elverhøy, som har over 20 års erfaring innen e-handelsbransjen.
I en bransje som utvikler seg raskere enn noen gang, fant Oslo Digital sin plass som byrå i krysningspunktet mellom alt en kunde kan ønske seg innenfor digitalisering og e-handel, kombinert med markedsføring og innovasjon.
– Vi er veldig opptatt av å følge med på hva som skjer i den teknologiske utviklingen, og er innovasjonsdrevet i alle våre prosesser, forteller Natalia Barbin.
Hun var byråets første ansatte og har ansvaret for markedsføringsaktivitetene.
– Pandemien har tvunget fram en utvikling som vi kanskje ikke ville sett før om noen år, men som allerede nå har kommet for å bli, legger hun til.
Creative director og partner, Edmond Yang, forteller om en umettelig iver etter å utforske og ta i bruk ny teknologi, og med sine mange reiser til hjemlandet Kina har han plukket opp trender lenge før de har fått fotfeste i Norge. Dette har vist seg å være gull verdt.
– Vi føler oss privilegerte som har fått jobbe med så dyktige og kreative kunder som blant annet Red Bull, Thon Eiendom og Akershus Kunstsenter, hvor vi for eksempel har utviklet VR-løsninger, forteller Yang.
– Vi er også i ferd med å realisere en rekke egne initiativ og konsepter, og fungerer som en inkubator og et idékammer for innovasjon. Vi kan røpe delingstjenester, markedsplasser, så vel som MedTech og PropTech-piloter, legger Elverhøy til.
3D-artisten, Jun-Jie Yang, har mye av æren for at Oslo Digital lykkes med å levere så mange forskjellige VR-løsninger til ulike kunder og formål. Hverdagen hans består av å utvikle i Unreal, men han jobber også med å lage 3D-modeller. I tillegg går mye av tiden til å teste nye teknikker og utvikle prototyper.
– Det å legge en plan for hvilke tekniske krav en har, er en essensiell del av utviklingsprosessen, forteller byråets seniorutvikler Jesper M. Førisdahl.
Oslo Digital tilbyr nemlig alt fra digital strategi til selve utviklingen av tjenesten, og sørger i tillegg for å synliggjøre kundene sine.
– SEO-artikler får du kjøpt på hvert gatehjørne – vi ser på det som icing on the cake. Vi går i dybden og grundig til verks, legger Elverhøy til og smiler lurt.
– Det som var en effektiv strategi i går, er kanskje ikke like tilfredsstillende i dag, forteller Elverhøy og understreker at Oslo Digital har som mål å skape lønnsomhet for sine kunder gjennom sømløse brukeropplevelser på tvers av fysiske og digitale kanaler.
– Dette gjør vi ved å kombinere høy markedsforståelse med det siste innen ny teknologi, avslutter han.
Etter knapt ett år, går Oslo Digital fra å være en liten startup til å bli en scaleup, med et titalls fornøyde kunder i porteføljen. Nysgjerrigheten, lekenheten og pågangsviljen har gitt bedriften en stor og bred lekegrind.
– Vi har levert prosjekter innen mange ulike bransjer og formater; alt fra app-utvikling, VR innen underholdning, helse og opplæring, musikkproduksjoner, reklame, eiendomsprosjekter og kunstutstillinger, forteller Yang.
– Hver dag byr på nye eventyr og det er en utrolig spennende tid vi er i, men vi legger ikke skjul på at det blir mye jobb og sene kvelder, avslutter han.
Allerede fra første dag var Elverhøy og Yang fast bestemte på én ting; å rekruttere de riktige menneskene.
– God bedriftskultur er viktig for alle selskaper, men spesielt i oppstartsfasen når man er få. Det å ha en solid kultur, ser vi på som et konkurransefortrinn som er vanskelig å kopiere. Kulturen er sjelen i bedriften, forteller Yang.
– Det viktigste, etter fornøyde kunder så klart, er å trives i jobben. Det er trossalt flest hverdager i livet, meddeler Elverhøy.
Yang lyser opp og legger til;
– Kontoret vårt er Oslos koseligste, med stort kjøkken, langbord og hyggelig bakgård.
– For ikke å glemme den store diskokulen, skyter Barbin inn og ler.
Da gjenstår det bare å gratulere Oslo Digital med 1-års dagen, og ønske lykke til videre!
Det blir spennende å følge reisen de neste årene.