Elbil-lading

Ladeselskap sikrer nye kontrakter i inn - og utland 

Oppstartsselskapet Fount inngår kontrakt med Posten Bring og svensk eiendomsselskap. Snart venter Danmark. 

Kjernen: Wenche Teigland og kollegene Venkatesh Maran (fra venstre), Line Sofie Haaland, Kevin Nestaker, Håvard Mjelleli og Inger Lundetræ i Fount i Bergen.
Publisert Sist oppdatert

Shifter har skrevet en rekke saker om selskaper som utvikler og lager elbilladere som Easee, og selskaper som lager infrastruktur for lading, som for eksempel Wattif. 

Fount er en tredje type selskaper innen lade-feltet. 

– Vi tilbyr en en åpen og uavhengig SaaS-plattform (programvare som en tjeneste) for ladeinfrastruktur, der eiere av ladere kan administrere, dele og få lønnsom avkastning på egen ladeinfrastruktur på egne vilkår. Og samtidig tilby den beste ladeopplevelsen for elbilførere, sier gründer og daglig leder Wenche Teigland i Fount. 

Kundene er bedrifter, offentlig sektor og forbrukere som ønsker å dele sin private lader. 

– Den store drivkraften vår er å tilgjengeliggjøre en dårlig utnyttet infrastruktur og å løse opp i de lukkede ladesystemene som vi ser i markedet i dag. Dette er viktig for å få en rask og god overgang til utslippsfrie kjøretøy, sier Teigland. 

Selskapet eier ikke ladeinfrastrukturen, selger ikke energien og eier heller ikke brukergrensesnittet. 

– Som en virkelig åpen plattform for lading av elbiler betjener vi alle som eier og drifter ladeinfrastruktur, og tilbyr ladeløsninger gjennom effektive administrasjons- og betalingsløsninger eller andre brukergrensesnitt, som for eksempel flåte-, parkerings- eller mobilitetsapper.

Sete i Bergen: Wenche Teigland i Fount leder selskapet fra 7.etasje i blokken bak i Lars Hilles gate.

Lading i Nord-Norge

Selskapet har nettopp inngått kontrakt med Posten Bring og det Stockholm-baserte eiendomsselskapet Vectura. 

I Sverige vil kontrakten i første omgang gjelde 200 ladepunkter. Alle Vectura sine samarbeidspartnere har også mulighet til å tilre avtalen, så omfanget av kontrakten er forventet å øke. 

– Å lande denne avtalen i Sverige er en stor milepæl for oss. Vi ser store muligheter i det svenske markedet, sier Teigland. 

Selskapet planlegger videre ekspansjon til Danmark i løpet av 2024. 

Skal gjøre det lettere for tunge kjøretøy 

Den kommersielle kontrakten med Posten Bring kommer i kjølvannet av et samarbeidsprosjekt som skal utvikle en smart planleggings - og bookingløsning for tyngre kjøretøy. 

Med denne kontrakten går Fount inn i et nytt segment, utover privatbilisme.

– Vi ønsker å møte bransjens etterspørsel etter innovative løsninger som sikrer effektivitet og konkurransekraft ved overgangen til elektriske kjøretøy, sier Teigland. 

Prosjektet med Bring Posten heter Green Haul Connect og ble denne uken tildelt to millioner kroner fra Innovasjon Norge. Dette må matches med ny egenkapital og selskapet er nå i prosess for å hente kapital. 

– Det å komme innenfor hos store aktører og bli valgt - gjør oss utrolig stolte. Det viser at vi er konkurransedyktige på pris - ikke minst, sier Teigland. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Overtok etter ektemannen 

Teigland har en bred bakgrunn fra energibransjen og har styreerfaring 26 ulike rekke selskaper. Hun har tidligere delt styretips med Shifter sine lesere. 

Teigland hadde aldri tenkt å bli gründer. Gründeren i Fount (tidligere Powerzeek) var opprinnelig hennes ektemann, Dag Lilletvedt. Sommeren 2022 ble han rammen av alvorlig sykdom. 

– Å bli gründer sto ikke øverst på min liste. Jeg satt som styreleder i selskapet da min mann ble syk.  

Hun overtok da han ble for syk til å jobbe. Kun måneder senere døde han av sykdommen, i september 2023. Nå driver hun selskapet hans videre. 

– Hvordan har det vært å komme inn og lede selskapet? 

– Det har vært krevende, ikke minst personlig for meg og min familie. Men det har også preget hele Fount-teamet det siste året. Samtidig har det også gitt oss en voldsom drivkraft og motivasjon til å få dette til å lykkes. Det ville vært Dag sin drøm. 

Nå er de et kjerneteam på seks fast ansatte, i tillegg til noen på deltidskontrakter og innleie. 

Teamet er internasjonalt med medarbeidere fra Norge, Sverige, Libanon, Ungarn og Mauritania.  

Ung bransje 

Det har vært en rekke salg og oppkjøp i elbil-lading-bransjen den siste tiden. 

– Hva tenker du om bransjen og utviklingen fremover? 

– Denne bransjen er fremdeles svært ung selv om vi ser at det norske markedet nå er ganske modent. Det er et travelt økosystem med mange etablerte og nye aktører. Markedet er kjempestort og vokser fort. Det er plass til mange. Noen vil lykkes, andre vil ikke. 

Planen for eget selskap er målrettet. 

– Vi skal raskt videre ut i Europa og med en åpen SaaS-løsning er det enklere å vokse internasjonalt enn å bygge fysisk ladeinfrastruktur i nye markeder som flere andre gjør. Det er heller ikke kapital-intensivt. Jeg tror at vi fremover vil se mange oppkjøp og konsolideringer. Så får vi se hva som blir vår vei videre, jeg har stor tro på den åpne løsningen vår, sier Teigland.