LEDIG STILLING
stock
Data & Experiments Specialist | Schibsted
Vil du jobbe med A/B-testing og eksperimentering i VG?
Commercial Experiment ligger under News Media i Schibsted, hvor vi jobber for
abonnementstjenester som Aftenposten, VG, E24, Podme, Dine Penger, Fri Flyt med mer. Vi er
med på å utvikle nye abonnementer, produkter og pakkeløsninger, forbedrer brukeropplevelsen
og løfter nøkkelindikatorer gjennom hypotesetesting og kontrollerte eksperimenter.
Jobb med eksperimentering, CRO og A/B-testing på et av Norges største nettsted - og bli
ledende på eksperimentering.
Vi var ikke verdensmestere i A/B-testing, Javascript, R eller eksperimentdesign da vi startet. Det
viktigste er at du har teknisk forståelse og stor appetitt for å lære nye ting. For en ting er sikkert,
du kommer til å lære mye ved å jobbe med eksperimentering for VG og Schibsted.
Nå leter vi etter en person som vil være ansvarlig for eksperimenter og optimalisering for VG.
Eksempler kan være prisendringer, pakkeløsninger, nye funksjoner, personalisering og generell
konverteringsoptimalisering (CRO). Vi er på jakt etter noen som liker tempo og skape vekst. Vår
visjon er å skape fremtidens abonnementer, og du vil ha en nøkkelrolle i dette.
Vi ser etter en teknisk, datadrevet person med god forretningssans. Din rolle vil være å sikre at vi
har vitenskapelig innsikt i hvordan man forbedrer og utvikler produktene våre, gjennom å
planlegge, iverksette og analysere eksperimenter gjennom en rekke kanaler med fokus på VG. Du
får muligheten til å ta en idé gjennom konseptualisering, design og kode på fronten av VG eller
andre flater.
Effektiv eksperimentering krever mye trafikk. Heldigvis er VG et av Norges største nettsteder, og
vi har nok trafikk til å kjøre hurtige eksperimenter. Der hvor enkelte bedrifter ikke har nok data til
å teste, kan vi ha en hyppig testfrekvens. I denne stillingen vil du derfor få verdifull og unik
praktisk erfaring med rask eksperimentering som ikke mange andre i Norge kan tilby.
Dine ansvarsområder
- Ta en oppgave fra idefase til konseptualisering og så til kode på fronten av
VG eller andre flater
- Pådriver for systematisk eksperimentering, A/B-testing og
effektdokumentasjon for optimalisering i alle deler av kundereisen med den
hensikt å konvertere kunder til VG sin abonnementstjeneste eller forbedre
andre nøkkeltall.
- Jobbe i tverrfaglige team med ansvar for at aktivitetene utføres med en
LEAN-tankegang og har en dokumentert effekt knyttet til relevante måltall.
- Utvikle prototyper (MVP) for å teste hypoteser rundt nye produkter og
tjenester før de bygges.
- Bidra inn i arbeidet rundt kommunikasjon med nye og eksisterende
abonnenter (for eksempel personaliserte budskap).
- Gjøre analyser på brukerdata for å skaffe innsikt om hvordan våre initiativer
påvirker brukerne våre
Vi leter etter deg som har
- Utdanning fra høyskole eller universitet
- Tidligere arbeidserfaring innenfor IT eller media
- Erfaring innenfor fagområdene for utvikling eller analyse er en fordel
- Erfaring med entreprenørskap/startup er en fordel
- Kunnskap til JavaScript, HTML og CSS, SQL og R (evt. andre språk)
- Tidligere erfaring med kvantitativ testing
(A/B, smoke-testing, CRO, surveys)
- Svært resultatorientert - er analytisk og får ting gjort
- God forståelse for kundebehov og brukeropplevelse
- Erfaring med design-verktøy som Sketch, Figma eller Adobe XD er en fordel
Vi vil tilby deg
- Et unikt, kreativt og inspirerende miljø innenfor eksperimentering
- Mulighet til å bli en ressurs innenfor eksperimentering og analyse
- Et sted hvor du kan utvikle dine tverrfaglige forretnings-, eksperimenter- og
analytiske ferdigheter
- Uformelt, hyggelig og hybrid arbeidsmiljø (hjemmekontor / kontor)
- Flotte kontorer i sentrum av Oslo, hvor du vil ha tilgang til et treningsstudio i
kjelleren og takterrasse med fantastisk utsikt over Oslo, hvor du kan nyte
lunsj med dine kolleger
- Konkurransedyktige betingelser og fordeler, så vel som gode
karrieremuligheter
Du vil rapportere til Manager of Commercial Experiments og ha en viktig rolle i dette teamet.
Du er velkommen til å kontakt med oss for spørsmål om stillingen:
Martine Vatle
Talent Acquisition Partner
martine.vatle@schibsted.com
Håvard Maråk
Manager of Commercial Experiments
havard.marak@schibsted.com
Vi gleder oss til å høre fra deg!