Tibber-gründerne Edgeir Vårdal Aksnes og Daniel Lindén

Strømselskapene topper klagelista: Nå vil utfordreren tale kundenes sak

– Det er mye skittent spill, sier Tibber-gründeren som har samlet «en stor mengde dokumentasjon» fra kundene.

Publisert Sist oppdatert

Førde-selskapet Tibber er i ferd med å posisjonere seg som en av de fremste utfordrerne i det europeiske strøm-markedet.

Nylig kunne Shifter rapportere at de så langt i år har økt omsetningen med 421 prosent sammenlignet med samme tid i fjor, til 143,6 millioner kroner.

Neste år er målet å omsette for én milliard. Det planlegger Tibber å klare uten en eneste selger på laget, men konkurransen i markedet er hard, og det kjempes med nebb og klør om hver eneste kunde.

– Det er mye skittent spill, med aggressive telefonselgere og lokketilbud. Vi har brukt overraskende mye tid på opplysning for folk som blir oppsøkt av selgere fra andre aktører i markedet, sier Edgeir Vårdal Aksnes, også daglig leder i selskapet.

Nå tar han affære. Selskapet har ifølge gründeren samlet inn «en stor mengde» dokumentasjon om flere av de største strømselskapene i Norge, fra nye kunder som mener seg dårlig behandlet av Tibbers konkurrenter.

– Akkurat nå ser vi på flere caser der kundene har blitt på grensen til svindlet av selgere. Mange selgere for andre aktører påstår også ting om Tibber. Nå kommer vi til å tilby kundene å ta dette inn til de riktige klageinstansene for dem, og hjelpe dem å få oppreisning, sier Edgeir Vårdal Aksnes og legger til:

Det er en veldig stor prosess, og kan virke håpløs for den enkelte.

Tilsynet ønsker forbud

Vårdal Aksnes mener salgsmetodene som dominerer bransjen i dag er en stor utfordring.

– I denne bransjen er det et stort spill. Det er fullstendig sjokkerende at det i 2019 er lov å drive med denne typen salgsmetoder. Der prøver vi å ta kunden sin side, sier han og legger til:

– Det er en fryktelig enkel løsning på dette: forby telefonsalg. Da hadde vi fått en ny situasjon i mange bransjer, sier Tibber-gründeren.

Både i 2017 og 2018 lå strømselskapene på klagetoppen i Forbrukertilsynets oversikt, bekrefter juridisk direktør Frode Elton Haug.

I år ligger det an til en liten nedgang, men sannsynligvis ikke nok til å vippe bransjen av den tvilsomme tronen, forteller han.

Juridisk direktør i Forbrukertilsynet, Frode Elton Haug.

– Det er absolutt grunn til å stille spørsmål ved en del forskjellige typer påstander som blir formidlet av selgere som skal ha folk til å inngå nye avtaler.

De fleste reglene i Norge som har til hensikt å verne om forbrukere, er harmonisert med EU. Telefonsalg er imidlertid et område der de ulike landene fortsatt har en del valgfrihet.

I Norge er det mulig å reservere seg mot denne typen markedsføring, noe over to millioner har gjort, men ifølge tilsynet brytes dette til stadighet, blant annet av strømselskaper.

– Tilsynet mener det er en god idé å gå over til et system som krever at selskapene har samtykke fra forbrukeren før de kan ringe, slik det for eksempel gjøres i Danmark. Men vi har ikke blitt hørt.

– En annen løsning er å forby såkalt "win-back", slik som i telekom-industrien. Mange strømselskaper ringer opp kunder som er i ferd med å bytte selskap for å overtale dem om å bli. Dette har blitt luftet litt det siste året, forteller han.

Haug har imidlertid liten tro på at noe gjøres med dette i Norge før en saktegående EU-prosess om den såkalte «e-privacy»-forordningen er fullført.

– Det er ingenting på trappene nå.

Halvsannheter og feilopplysninger

Både Fjordkraft og Hafslund Strøm, to av landets største aktører, benytter telefonsalg aktivt. Selskapene hevder at de mottar få klager på denne aktiviteten.

Samtidig opplyser begge at konkurrenter fremsetter «halvsannheter eller direkte feilopplysninger» om deres tjenester overfor kunder.

– Vi mener imidlertid at det oftest kan spores til misforståelser, eller enkeltselgere som har tatt seg friheter som bryter med vedkommendes retningslinjer, snarere enn at det systematisk lyves om konkurrenter i bransjen, sier kommunikasjonsjef Julie Hæhre i Hafslund Strøm.

Kommunikasjonsrådgiver Jon Vaag Eikeland i Fjordkraft, forteller at deres rutine er å kontakte de ansvarlige for salg hos konkurrenten og ta det opp direkte.

– Nylige eksempler har vært uriktige opplysninger om eierstruktur i områder der vi nylig har gjort oppkjøp, sier han.

Begge forteller at selgere tilknyttet dem har instruks om å vektlegge egne produkter og tjenester i salgsamtalen.

– Dersom konkurrenter blir nevnt, skal all omtale være faktabasert, sier Vaag Eikeland og fortsetter:

– Dersom vi avdekker at det er fremsatt påstander i salgssamtalen vi ikke kan stå inne for, enten det dreier seg om vårt produkt eller kundens eksisterende produkt, så har selger brutt sine retningslinjer og det vil få konsekvenser for vedkommende, sier Hæhre.

Blandet om forbud

Hafslunds kommunikasjonsjef viser til at et forbud mot telefonsalg vil få store konsekvenser for en hel bransje og tilhørende arbeidsplasser.

– Som strømselskap forholder vi oss til de gjeldene spilleregler i markedet og de kanalene vi har tilgjengelig. Vi mener det viktigste er at det er like vilkår for alle aktører i bransjen.

I Fjordkraft er de imidlertid tydeligere på viktigheten av telefonsalg.

– Strøm er i lange perioder et lavinteresse-produkt som må selges. Telefonsalg er en effektiv måte å nå nye kunder på. Det er fortsatt mange som inngår strømavtaler over telefon. Vi opplever også at mange kunder setter pris på å få gode tilbud over telefon, påpeker Eikeland.