Annonsørinnhold:

Finn et investorprogram som gir både nettverk og ny kunnskap

Vil du bidra til morgendagens startupmiljø, men vet ikke hvordan du skal gjøre det? Svaret kan ligge i et investorprogram.

Publisert Sist oppdatert

En investor har mulighet til å påvirke alle business-miljøer hun eller han beveger seg inn, da innovasjon og startups blir en stadig mer vanlig del av svært mange bransjer. I denne sammenheng har investorene stor makt til å avgjøre hva som er morgendagens nyskapende løsninger, og hva som forsvinner ut. Samtidig kan det virke krevende å skulle komme inn i et investormiljø. Mye avhenger av nettverk, men nettverk kan skapes på mange ulike arenaer: Så hva er den rette tilnærmingen – og finnes det noen utdanninger for investorer?

Ja, heldigvis! Det finnes flere læringsprogrammer for både nye og mer erfarne investorer. Det er med andre ord ikke nødvendig å ha en mastergrad i økonomifag for å få en fot innenfor et investormiljø: Nedover kan du lese mer om hvilke kurs Startup Norway vil anbefale at du søker deg til, avhengig av din egen erfaring som investor.

Angel Challenge

For nye og relativt uerfarne investorer, kan Angel Challenge anbefales. Programmet arrangeres av Startup Norway hver vår og høst, med selskaper som har blitt grundig vurdert av Startup Norways fagpersonell. Flere av disse selskapene har tidligere deltatt i det Innovasjon Norge-eide programmet Fundraising For Startups.

Totalt 525 investorer har vært gjennom Angel Challenge-programmet siden det ble startet i 2015. Anette Kristin Bø Andreassen og Jonas Ludvigsson er to av investorene som har deltatt i Angel Challenge denne våren.

– Dette programmet har virkelig budt på en berg-og-dalbane med sanntidslæring! Jeg vil absolutt anbefale programmet til alle som ønsker å mestre engleinvesteringer fra et praktisk ståsted, og også gjerne vil ha et større nettverk og mer dealflow, sier Andreassen.

Ludvigsson fremhever det samfunnsmessige perspektivet ved å bli investor.

– Dette programmet er en flott mulighet til å lære om verdisetting av selskaper, og due diligence-prosessen. På samme tid er programmet også en god mulighet til å gjøre verdifulle investeringer. Dette gjelder både med tanke på profitt, og for å bidra til viktige nye innovasjoner i samfunnet, sier Ludvigsson.

VC Challenge

VC Challenge er et læringsprogram der fremtidige ‘managere’ forbereder seg til å starte sitt første fond. Det norske VC-miljøet er i rask endring, og mange nye fond blir startet. I tillegg har internasjonale VC’er fattet interesse for å investere i norske startups, noe som gjør at flere gode startuphistorier kommer fra Norge.

VC Challenge er utviklet av Startup Norway i samarbeid med Global Innovation Catalyst (GIC) og det norske VC-økosystemet. Totalt har 18 individuelle deltakere vært med på VC Challenge sin første runde – og dette har resultert i åtte fremtidige fond. De fleste av fondene har et norsk mandat. Fondene er innen bransjene ‘clean tech’, havtech, fintech, og ‘livskunnskap’.

Via VC Challenge skal den neste norske ‘Venture-bølgen’ optimaliseres for maks effekt – vil du være med?

Som en deltaker på et av disse kursene får du tilgang på kunnskap og veiledning fra noen av de mest erfarne investorene innen akkurat det feltet du lærer om. I tillegg bygger du et nettverk det ellers kunne tatt flere år å få på egenhånd. Verdien av et godt råd kan ikke alltid måles i penger: Samtidig kan du være rimelig sikker på at et investormiljø der man deler råd, mulige investerings-caser, samt bidrar til at flere blir med, ofte vil være bedre enn å vurdere selskaper alene.

Invest in Fashion

Høsten 2021 og vinteren 21/22 skal Startup Norway & Norwegian Fashion Hub utvikle og gjennomføre et Invest in Fashion-program, med sikte på å skape bevissthet om de store investeringsmulighetene innen motemerker. Programmet vil koble mote-startups som trenger kapital, investorer som ønsker å utvide investeringsområdet til å omfatte motemerker, og hjørnesteininvestorer som har investert i motemerker. Programmet vil benytte det allerede utprøvde Innovasjon Norge-konseptet Creative Roundtable, og består av to økter der oppstart, investorer og hjørnesteininvestorer kobles sammen.

Malin Frithiofsson er Program Manager hos Startup Norway, og en del av Invest in Fashion-teamet. Hun forteller om noen av fordelene ved å delta i programmet, som er så nært basert på “Creative Startups Roundtable”.

– Alle framgangsrike investorer bør alltid ha øynene åpne for nye spennende muligheter – og det er dette som gjør at “Creative Roundtable” konseptet er så interessant: det er en perfekt måte å gi mer bredde til ens egen investeringshorisont. Kombinasjonen av nysgjerrige investorer, ambisiøse gründere, og hjørnesteinsinvestorer med bransjeerfaring skaper et program som er både lærerikt, morsomt, og stimulerende for alle parter, sier Frithiofsson.

Elin Kathrine Saunes fra Norwegian Fashion Hub forteller at norsk motebransje har en god fremtid i vente.

– Norsk motebransje har de siste årene kunne vise til solid vekst, i dag er det flere spennende merkevarer med et sterkt nasjonalt og internasjonalt potensiale. En trenger ofte tilgang på kapital og kompetanse for ytterligere vekst, derfor er vi glad for å samarbeide med Startup Norway om Invest in fashion brands edition.

For å lese mer om Startup Norway sine kurs og hvordan de realiserer visjonen om et stadig sterkere startupmiljø, klikk her.