til fjells

Pynteputer, game changere, matchende vester - og andre ekstreme greier på årets Startup Extreme

Denne uken ble startup-konferansen Startup Extreme arrangert i Hemsedal. Hvis du ikke hadde mulighet til å delta, kan denne oppsummeringen kanskje hjelpe på FOMOen.

EKSTREMT: I tillegg til parallell-slalåm, kiting og klatring var det mye annet som var ekstremt under Startup Extreme.
Publisert Sist oppdatert

I HEMSEDAL: Mange kjente aktører fra det norske startup-miljøet hadde tatt en pause fra å skrive LinkedIn-innlegg om exit-skatten for å delta på foredrag, aktiviteter og middager i fjellheimen under årets Startup Extreme. 

EKSTREMT GOD STEMNING: Sola skinte i Hemsedal denne uka under Startup Extreme.
AFTERSKI: Det kjente afterski-stedet Stavkroa var hovedarena under konferansen.

Noe av det som skiller Startup Extreme fra andre konferanser, skal være fokuset på det ekstreme. Det var både mulig å delta på kiting, topptur og klatring som åpenbart er ekstremt.

Det var mye annet som også faller inn under kategorien «ekstrem» under årets Startup Extreme, men som kanskje ikke får like mye oppmerksomhet, her er noen av observasjonene Shifters utsendte gjorde: 

Bruken av fleecevest med logo 

VEST ER BEST: En ikke navngitt bank hadde matchende vester under årets Startup Extreme.

Fleecevesten har i flere år vært fast inventar hos diverse inkubatorer og investeringsselskap. Shifter har tidligere rapportert av quarterzip-genseren, eller halfzip, også har gjort sitt inntog på den norske startupscenen. Denne uken kunne man likevel se ekstremt mange flere bruke fleecevest med firmalogo. 

Bruken av uttrykket «game changer» 

VANT: TrainVision vant Venture Cup og 100 000 kroner på under pitche-konkurransen. Under de forskjellige pitchene var utrykket «game changer» en gjenganger.

Det er lett å bli revet med når man forsøker å overbevise potensielle investorer eller andre om hvor innovativt produktet sitt egentlig er. Frasen «game changer» har derfor blitt et fast innslag i mange presentasjoner. Under årets Startup Extreme nådde frekvensen på bruken av uttrykket ekstreme nivåer. 

Red Bull-kopper 

EKTREME KOPPER: Red Bull-koppene på Stavkroa bidro positivt til å skape en ekstrem følelse. I motsetning til hos Norges Skiforbund ble det ikke noe bråk som følge av reklame-koppene.

Ingenting går så hånd i hånd med ordet «extreme» som energidrikk-produsenten Red Bull. Disse koppene var tilgjengelig overalt på Stavkroa, som ble brukt som hovedscene under konferansen. Koppene bidro til å gi hele arrangementet følelsen av å være ekstrem

Ingen sensur fra kjente investorer 

SANDWATER: Tom Even Mortensen i Sandwater snakket under «Investor Day» på Startup Extreme, han ba ikke om Chatham House rules.

I motsetning til under Oljefondets Investeringskonferanse (les deg opp), som også ble arrangert denne uken, var det ingen av investorene på Startup Extreme som kom med noen form for referat-nekt eller såkalte Chatham House Rules. Dette styrker inntrykket av at investorer i det norske startupmiljøet har et mye mer løssluppent forhold til PR-messig risiko, som må kunne sies å være ekstremt.

Denne gule bilen 

EKSTREM BIL: Denne gule Lotus elbilen bidro til den ekstreme følelsen under denne ukens Startup Extreme.

Rett før arrangementet «Investor Day», som ble holdt på luksushotellet Fyri, ble denne gule elbilen observert. Både design og fargevalget kan ikke beskrives på en annen måte enn ekstrem

OBS: Shifter har ikke sjekket om bilen faktisk tilhører en deltager på Startup Extreme. 

Drops på stand 

NEVER CHANGE A WINNING TEAM: Drops funka i fjor, og fungerer i år også.

Selv om utviklingen av kunstig intelligens går i full fart fremover, står utviklingen av den klassiske konferanse-«standen» nesten bom stille. Innovasjon Norge valgte å ikke gjøre noen endringer i oppsettet, og slo et slag for en klassiker i norsk konferanse-kultur - nemlig egne drops. Ikke spesielt innovativt, men dropsene var likevel ekstremt gode.

Antallet pynteputer 

PUTE-BONANZA: Det var ekstreme mengder pynteputer på Fyri.

Hotellet Fyri var en av arenaene under Startup Extreme og et sted mange av deltakerne bodde. Bilder av hotellet dukker stadig opp i diverse sosiale medier, og er kjent for sine store sosiale soner og spa-avdeling. Det mest ekstreme med hotellet må likevel kunne sies å være den enorme mengden pynteputer som står fremme, som også gjør det tilnærmet umulig å sitte.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.